Maandag 17/02/2020

RecensieAdam

‘Adam’: een warmer dan warme sfeer in een anders tragisch verhaal ★★★★☆

Nisrin Erradi (l) en Lubna Azabal (r) in 'Adam'.Beeld Cinéart

Weduwe Abla leeft met haar 8-jarige dochter in Casablanca, waar ze een lokale bakkerij heeft. Moeder en dochter leven met een dak boven hun hoofd en brood op tafel, maar echt léven lijken ze niet te doen. Door diezelfde straten dwaalt een hoogzwangere vrouw, op zoek naar werk. Een kleine ontmoeting leidt tot grote veranderingen.

Adam is het langspeeldebuut van regisseur en schrijver Maryam Touzani, maar debuteren doet ze met de ingetogen charme van een veteraan. De Marokkaanse schetst met het grootste geduld een al even bescheiden als innemend portret van twee vrouwen op de vlucht, elk op hun eigen manier. Met kleine gebaren, lange stiltes en ongemakkelijke blikken maakt de film duidelijk hoe schijnbaar onoverkomelijk de kloof tussen de twee hoofdpersonages is. En al even subtiel dicht Touzani die kloof stelselmatig. De filmmaakster is erin geslaagd een warmer dan warme sfeer te scheppen in een anders tragisch verhaal.

Geen warm portret zonder medewerking van de geportretteerden. De aanvankelijk kille, alleenstaande moeder wordt gespeeld door Lubna Azabal. De Belgisch-Marokkaanse actrice doet ons even vergeten welke taal ze spreekt. Zo universeel is de pijn van het verlies van een geliefde en zo aangrijpend vertaalt ze dat met haar lichaam. 

Versterking krijgt Azabal van de Marokkaanse Nisrin Erradi. Zonder al te veel woorden weet Erradi over te brengen hoe diep de schaamte en het interne conflict reikt van een ongehuwde zwangere vrouw in de Marokkaanse maatschappij. Schoorvoetend en voorovergebogen ploetert ze door de eerste akte. Maar wanneer de twee ‘verloren’ moeders elkaar stap voor stap vooruithelpen, ontdooit de film in sneltempo.

Het debuut van Touzani is doordrongen met nuances uit de lokale cultuur en kan soms bevreemdend overkomen. Maar evengoed is het een verhaal dat universeel aanspreekt, in een audiovisueel jasje dat eindeloos intrigeert. 

Adam is een geduldig, nuchter dubbelportret waar de warmte van af spettert. Het soort film waar je aan verslingerd raakt zonder goed en wel te beseffen waarom.

Vanaf 05/02 in de zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234