Donderdag 25/04/2019

Interview Evgenia Brendes

Actrice Evgenia Brendes over haar nieuwste rol: ‘Ik vraag me af hoe mijn ouders hiernaar gaan kijken’

Evgenia Brendes: “Ik vind het belangrijk dat dit verhaal verteld wordt. Zodat mensen, ook kinderen, weten wat dat betekent, verhuizen naar een ander land.” Beeld Joris Casaer

Het gaat snel voor Evgenia Brendes. De 29-jarige actrice gooide net nog hoge ogen in Over water en staat nu in hetpaleis met de jeugdvoorstelling Dounia B. Een voorstelling die dicht bij haar eigen leven als Kazachse migrant staat. “Ik vraag me af hoe mijn ouders hiernaar gaan kijken.”

“Ik voel dat ik nu even rust nodig heb”, vertelt actrice Evgenia Brendes als ze even terugkijkt op haar parcours van de afgelopen jaren. “Na mijn afstuderen heb ik heel veel kunnen werken. Veel projecten, die elkaar snel opvolgen. Ik heb net een maand moeten dubbelen: overdag moest ik repeteren, ’s avonds moest ik een andere voorstelling spelen. Dat is pittig. Maar van midden mei tot november is mijn agenda leeg. Ik ben daar blij om. Op die manier kan ik me vullen met nieuwe energie.”

Maar eerst is er nog Dounia B., de nieuwe jeugdvoorstelling van MartHa!tentatief-brein Bart Van Nuffelen, die in hetpaleis speelt. Een monoloog, waarin Brendes in de huid van Dounia kruipt, een meisje van een jaar of tien, van een andere afkomst. “Ze woont samen met haar vader en haar broertjes in de stad, maar de moederfiguur is afwezig. Dus Dounia moet haar taken overnemen. Taken die een doorsneetienjarige niet moet doen: naar het wassalon gaan, voor haar broertjes zorgen... Dat is het uitgangspunt.”

Zelf meegemaakt

Het is een voorstelling die dicht bij haar eigen leven staat. Brendes kwam in 2000, toen ze elf was, samen met haar ouders in België aan, vanuit Kazachstan. “Bart is iemand die graag vanuit een sociale invalshoek werkt. Hij heeft op scholen veel gesprekken gevoerd met kinderen van die leeftijd, ook met kinderen die in zo’n situatie zitten. En hij heeft natuurlijk ook met mij gepraat, over mijn herinneringen van vroeger. Er zijn heel veel overeenkomsten tussen mijn verhaal en deze voorstelling.”

Het is niet de eerste keer dat Brendes’ eigen levensverhaal als achtergrond dient voor een van haar eigen rollen. In 2015 speelde ze haar eerste filmrol in Problemski Hotel, Manu Riches verfilming van het gelijknamige boek van Dimitri Verhulst. Ook daarin diende haar eigen achtergrond als inspiratie. “Manu wilde het verhaal zo dicht mogelijk naar de acteurs brengen. Zo kwam mijn personage oorspronkelijk uit Bulgarije, maar dat werd aangepast naar Kazachstan in de film. Maar ik speelde wel gewoon een personage uit het boek van Dimitri Verhulst, alleen was dat personage toevallig met mij verbonden, omdat ik ook een andere afkomst heb, en omdat ik ook een andere taal spreek.” 

Dounia B. is anders, vindt ze. Persoonlijker. “Het is niet autobiografisch, maar ik herken wel heel veel elementen uit mijn eigen leven. Heel confronterend. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe mijn ouders hiernaar gaan kijken. Ze zullen het onderwerp meteen herkennen, want zij en ik hebben het zelf meegemaakt.”

Principes

We vragen of ze het niet vervelend vindt dat haar eigen achtergrondverhaal zo vaak terugkomt in haar rollen. Niemand wil toch altijd gecast worden als ‘de Kazachse migrant’? “Ik snap je vraag. Ik was daar, zeker in het begin, wel bang van. Maar ik denk dat ik dat toch heb kunnen vermijden. De afgelopen vijf jaar heb ik heel wat andere dingen gedaan, die niets met mijn afkomst te maken hebben. Ik heb niet het gevoel dat ik steeds in dezelfde schuif wordt geduwd.”

Brendes’ loopbaan oogt indrukwekkend, zeker voor iemand van haar leeftijd. Ze speelde in Medea van Toneelgroep Amsterdam, was te zien in De kersentuin van tg Stan, stond op het podium in Onschuld van de Roovers. Eerder dit seizoen was ze een van De drie zusters van Theater Zuidpool, en in Over water, de Eén-reeks van Tom Lenaerts, wist ze ook op tv een doorbraak te forceren. Al heeft ze daar, kritisch als ze is, lang over getwijfeld.

“Ik ben daar heel eerlijk over: ik vind tv-series niet altijd even goed. En er zaten in Over water ook heel wat intieme scènes. Ik was bang dat ik daardoor een bepaalde stempel zou krijgen. Maar ik heb daarover een aantal goede gesprekken gevoerd met Tom Lenaerts en mijn tegenspeler, Tom Dewispelaere, waarin ik die onzekerheid kon uitspreken. Zij hebben mij gerustgesteld.”

Evgenia Brendes: “Een project op Ketnet heb ik afgezegd, omdat ik bij mezelf een soort weerstand voelde opborrelen. Ik voelde dat ik daarvan niet gelukkig zou worden, en ik vind het belangrijk om trouw te blijven aan mezelf.” Beeld Joris Casaer

Inmiddels is het tweede seizoen van Over water al ingeblikt. Mét Evgenia Brendes. “Ik had op voorhand duidelijk gemaakt dat ik me nog niet wilde engageren voor een tweede seizoen. Ik wilde die beslissing laten afhangen van hoe de opnames van het eerste zouden verlopen. Als het niets voor mij bleek te zijn, wilde ik me niet vastgebonden voelen. Ik heb al tegen een paar projecten, vooral tv-dingen, nee gezegd. Een project op Ketnet heb ik afgezegd, omdat ik bij mezelf een soort weerstand voelde opborrelen. Ik voelde dat ik daarvan niet gelukkig zou worden, en ik vind het belangrijk om trouw te blijven aan mezelf. Ik ben daar heel kritisch in, en ik probeer me aan mijn principes te houden. Maar uiteindelijk heb ik op geen enkel moment spijt gehad dat ik mee in het avontuur van Over water ben gestapt.”

Al ligt haar hart nog steeds in het theater, zegt ze stellig. Zeker bij een voorstelling als Dounia B. “Ik vind het belangrijk dat dit verhaal verteld wordt. Zodat mensen, ook kinderen, weten wat dat betekent, verhuizen naar een ander land. En door alle projecten die ik kan doen, leer ik mezelf ook beter kennen. Ik besef maar al te goed dat ik in een enorme luxepositie zit. Maar ik denk ook nog steeds: het kan elk moment ophouden. Ik blijf daar heel realistisch in.”

Dounia B. speelt van 12 april tot 8 mei in hetpaleis, Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.