Maandag 24/01/2022

Achttiende editie van Nekka stelt Thé Lau en bitterzoet spektakel centraal ***

Foto Alex Vanhee. Beeld UNKNOWN
Foto Alex Vanhee.Beeld UNKNOWN

Zaterdag was Thé Lau centrale gast op de Nekka-Nacht. Met The Scene en muzikale handlangers als Tom Barman, Stef Kamil Carlens, Eva De Roovere of Sarah Bettens leek de avond één langgerekt hoogtepunt te worden. Maar de set was allerminst op maat van het Antwerpse Sportpaleis gesneden.

Gunter Van Assche

Enkele jaren terug schreef de zanger van The Scene een column. Daarin stelde hij dat de barometer van succes onverbiddelijk gekoppeld is aan de barometer van de meteo. Zo regende het tijdens de hoogtijdagen van The Scene nooit op het moment van hun concerten. Toen het later minder klikte tussen groep en publiek, regende het altijd.

Volgens die theorie had The Scene zaterdag dus moeten terugblikken op een onvervalste zegetocht in het Sportpaleis. Maar ondanks het warme zomerweertje, werd de drie uur durende show enigszins verstoord door traag voorbijglijdende herfstwolken. Meezingers werden beperkt tot een minimum. Fado, Belpopbeats, soul, hiphop en klassiek werden gedurfd geïntegreerd in de voorstelling, maar in z'n geheel overtuigde het verhaal niet altijd.

Lau had nochtans alle registers opengetrokken om er een onvergetelijke avond van te maken. Zo deelde The Scene het podium met een voortreffelijk strijkerskwartet, blazers en een heus kinderkoor. Daarnaast zorgde ceremoniemeester Jan De Smet regelmatig voor spitsvondige intermezzo's op ukelele, accordeon of Dobro. En met een gastenlijst die al op papier meesterlijk oogde, leek de buit a priori binnen. Alleen bleek het bitterzoete spektakel uiteindelijk eerder geknipt voor een schouwburg, dan voor een arena.

De show begon stevig met Clement Peerens, die 'Foorwijf' als een tank liet denderen door het Sportpaleis. Maar die luidruchtige aanpak stond haaks op de melancholische teneur van de rest van de avond. Bovendien kwamen niet alle gasten even goed uit de verf. Tijdens 'Zing voor me' won Lange Frans het publiek voor zich, maar Arbeid Adelt! bracht een monotone schertsversie van 'Rij rij rij' en de Nederlandse vertaling van 'The Architect' van dEUS - 'den aarsjietekt' dus - was eerder vermakelijk dan onmisbaar. Beter klonk 'Een volmaakte dag' naar Lou Reeds 'Perfect Day', waarin Tom Barman en Thé Lau een intrigerende tandem vormden. Opmerkelijk genoeg konden ook Stef Kamil Carlens en de Gyselzusjes nadien geen feestje op poten zetten met hun versie van 'Ik rangschik' en 'Rauw hees teder'.

Bij momenten mikte Lau echter helemaal in de roos. Toen hij met Sarah Bettens een haardvuurwarm 'Onder aan de dijk' bracht, bijvoorbeeld. Je moest al uit steen gehouwen zijn om op dat ogenblik niet een béétje te breken. En ook 'Brand' klonk lichtjes fenomenaal in de versie van Eva De Roovere. Het mooist bleef echter Laus hartverscheurend ode aan Yasmine ('Vrouw'). Hij zong het met een krop in de keel, en de dolk op het hart. Bijna had een dronken windbuil in het publiek de sfeer om zeep geholpen - "Waar is da feestje? Hier is da feestje", brulde hij in een muisstille zaal - maar zelfs dàn nog gold de song als een absoluut hoogtepunt.

Ook bij Katarina Vermeulen waarde de Dood rond, in een knappe ode aan haar vader Bram. Jammer dat ze op de valreep toch nog de bal missloeg met een oerkeurige versie van 'Feest', waarin je de knarsende grom van Thé Lau te snel ging missen.

Maria de Fátima wierp zich met meer succes op tot patrones van het Portugese erfgoed: de engelachtige schoonheid van haar stem gaf 'Liefde' en de Brel-hommage 'Liefde van later' een dramatische invulling. Op zulke magistrale momenten kon je echt niet bevatten dat de bovenste tribunes een hele avond akelig leeg bleven, terwijl ook het middenplein niet gevuld raakte. Verliest Nekka na bijna twintig edities wat van zijn appeal?

Maar aan het eind van de avond barstte tijdens 'Iedereen is van de wereld' een euforisch zangkoor los. Het lijflied van "alle misfits die je her en der alleen ziet staan" werd plots een Sportpaleishymne. Een heel concert lang wist de barometer van succes zich geen raad, maar in de finale kreeg Thé Lau dan toch nog gelijk. Een geruststellende gedachte.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234