Maandag 18/10/2021

AchtergrondDocureeks 'Mauve'

Achter de schermen bij RSC Anderlecht: ‘We willen zowel de val als het opstaan laten zien’

In de docu-reeks ‘Mauve.’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van het turbulente seizoen van RSCA Beeld RV
In de docu-reeks ‘Mauve.’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van het turbulente seizoen van RSCABeeld RV

Elke grote voetbalclub heeft tegenwoordig een eigen docureeks. En dus kon ook Anderlecht niet achterblijven. ‘Mauve.’ geeft vier afleveringen lang een kijk achter de schermen van een hoogst turbulent seizoen. Cameraman Ken Kamanayo (41) stond erbij en keek ernaar.

De openingsscène van Mauve is er een met – hoe kan het ook anders – Vincent Kompany in de hoofdrol. De kersverse trainer belt naar het thuisfront om ze daar te laten weten dat hij de voetbalschoenen definitief aan de haak hangt. Het levert een zeldzaam moment van inkijk op in het privéleven van de gewezen kapitein van de Rode Duivels. De man die het op beeld vastlegde heet Ken Kamanayo. De voorbije maanden doolde hij, met de camera op de schouder, door de gangen van het Lotto Park.

Dat ze bij productiehuis Woestijnvis voor het maken van een Anderlecht-docu net bij hem terechtkwamen is geen toeval. “Vincent en ik kennen elkaar al lang”, vertelt hij. “Toen ik pas van de schoolbanken kwam draaide ik een paar filmpjes voor SOS Kinderdorpen. Vincent is ambassadeur van die organisatie, ik ging telkens met hem mee toen hij voor hen naar Congo trok en zo is er stilaan een vriendschap tussen ons gegroeid.” Dat helpt als je een voet tussen de deur wil krijgen bij een voetbalclub die – zacht uitgedrukt – in een mindere periode zit.

Dat Kamanayo ook de camera hanteert wanneer de Rode Duivels verzamelen blazen was een extra troef. “Ik weet wat het is om in een topsport-omgeving te werken”, vertelt Kamanayo. “Het is een arena waar het sportieve resultaat primeert. Al de rest is bijzaak. Ook jouw werk als documentairemaker. Dingen ensceneren of opnieuw doen is geen optie. Dat is niet altijd makkelijk, maar het zorgt er wel voor dat alles wat je draait volledig naturel is.” Het komt er in zo’n setting vooral op aan je momenten te kiezen, legt Kamanayo uit. “Je moet vooral goed kijken en situaties proberen in te schatten. Na een verliespartij zijn de mogelijkheden meestal beperkt. Maar als er gewonnen wordt, kan je een speler al weleens om wat extra vragen, een paar opnames bij hem thuis bijvoorbeeld. Die kansen moet je grijpen.”

Promoreportage

Al staat of valt alles natuurlijk met de toegang die je krijgt. Dat was volgens Kamanayo geen issue. “Ik ben voor zover ik me herinner geen enkele keer de deur gewezen.” Ook omdat er vooraf duidelijke afspraken zijn gemaakt. “De mensen binnen de club mogen al het beeldmateriaal bekijken. Als daar dingen tussen zitten die zij liever niet op het scherm willen dan kan daarover gediscussieerd worden.” Die werkwijze geeft je misschien behoorlijk wat bewegingsvrijheid, het kan er ook voor zorgen dat er uiteindelijk een veredelde promoreportage op het scherm komt. “Dat was niet de bedoeling. Niet van ons als makers maar ook niet van de mensen van Anderlecht. We hebben van bij het begin duidelijk gemaakt dat je bij een verhaal over vallen en opstaan zowel de val als het opstaan moet laten zien. Als er al dingen gevoelig lagen, dan ging het bijvoorbeeld over tactische zaken. Je moet nu niet laten zien welke richtlijnen Vince zijn spelers geeft voor een match tegen pakweg Club Brugge als je weet dat Anderlecht in de play-offs nog twee keer tegen die ploeg moet spelen.”

Kamanayo steekt niet onder stoelen of banken dat hij het project van Kompany een warm hart toedraagt. Maar dat hoeft niet tot een te eenzijdig positief beeld te leiden, vindt hij. “De band die ik met Vincent heb is een tweesnijdend zwaard. Natuurlijk kan je beweren dat die mijn blik vertroebelt en ervoor zorgt dat ik de dingen positiever in beeld breng dan ze eigenlijk zijn. Maar het heeft ook een gigantisch voordeel. Vince vertrouwt me, vaak merkt hij mijn aanwezigheid niet eens meer op. Dat laat me toe om momenten van vreugde maar ook van teleurstelling of woede heel oprecht vast te leggen. Neem nu het telefoontje naar zijn vrouw en zijn dochter waar de reeks mee begint. Dat laat een heel menselijke, heel kwetsbare kant van Kompany zien. Wel, ik ben er zeker van dat een andere documentairemaker die beelden nooit had kunnen draaien.”

Mauve. is nu te zien op Play Sports Open.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234