Vrijdag 24/05/2019

Pop

Acht keer is scheepsrecht: dEUS is de grootste groep van België (of toch van de AB)

Beeld Illias Teirlinck

Volgend jaar stelt dEUS het record scherper dan ooit in de AB: met zeven uitverkochte concerten en een achtste toegevoegde show op rij doet geen enkele groep ter wereld hen die tour de force na. Het grote geheim? The ideal crash, in the ideal venue.

Als de tickets voor hun achtste optreden even snel de deur uitvliegen als ze dat deze week deden voor de eerste zeven, geeft de Antwerpse groep alle competitie wereldwijd het nakijken. De ticketverkoop voor de nostalgische ◄◄ REWIND-reeks van AB, waarbij ze de Belgische classic The Ideal Crash (1999) integraal live zullen spelen, begon afgelopen vrijdag. Maar omdat de eerste drie concerten in een mum van tijd uitverkocht raakten, en om aan de blijvende vraag te voldoen, werden er toen meteen twee aan toegevoegd.

Ook dan weer vonden de tickets razendsnel een overnemer. “In minder dan 24 uur tijd gingen 10.000 tickets de deur uit”, klinkt het verguld bij Kurt Overbergh, artistiek directeur van de AB. “Dat is heel straf naar AB-normen. En nu acht shows op rij! Dat is ongezien. Voor elke groep is zo vaak na elkaar optreden dan ook pure topsport.” 

Channel Zero

Tot deze week was het in 2010 herenigde Channel Zero recordhouder in de AB, met zes uitverkochte concerten op rij voor nostalgische metalheads. Maar hoe verklaar je die stormloop voor dEUS? De reputatie van zowel de groep als hun iconische plaat The Ideal Crash speelt natuurlijk een essentiële rol. Tom Barman zélf zei trouwens al over die plaat: “Als er ooit een moment komt om één album in de kijker te zetten, dan is het ongetwijfeld The Ideal Crash.”

Zijn manager Christian Pierre is het daar roerend mee eens, en begrijpt de succesverkoop ook. “The Ideal Crash maakt twintig jaar na datum emotioneel nog steeds veel los bij mensen, omdat het in de eerste plaats ook al zo’n emotioneel album was voor Tom, en voor de groep.” Op The Ideal Crash verkende Barman voor het eerst onbelemmerd de popkant van de band, maar schreef hij ook teksten “die min of meer in een stream of consciousness ontstonden. Ik hoefde maar een kraantje open te draaien en de woorden gutsten eruit.” 

Voor het eerst maakte de groep toen ook een heel homogene plaat, zegt Pierre. “Zeker qua productie. De groep moest dan ook de competitie aangaan met alle Odelay’s (plaat van Beck, GVA) en de The Bends (Radiohead, GVA) van dat moment, waardoor ze naar een heel ander niveau doorstootten.”

Maar ook de intimiteit van de zaal is een beslissende factor in het succes. Met acht keer 2.000 bezoekers had dEUS net zo goed het Sportpaleis kunnen kiezen, en zich een marathon kunnen besparen. “Het is niet altijd simpel om in Antwerpen te spelen”, zei Tom Barman vorig jaar evenwel in de Lotto Arena, waar Mauro Pawlowski toen zijn laatste concert met dEUS speelde. Zit de kwakkelende klankreputatie van een Sportpaleis of Lotto Arena er sowieso voor iets tussen? Of koudwatervrees voor de groep?

Blik op de toekomst

Volgens dEUS-manager Christian Pierre is dat onzin. “We hebben nooit met het idee gespeeld om een Vorst Nationaal of Sportpaleis te vullen,” weerlegt hij. “Tijdens deze Europese tour doen we bewust een aantal zalen aan, waar dEUS speelde in de periode van The Ideal Crash, eind jaren 90. We gaan bijvoorbeeld terug naar het Coliseu dos Recreios in Lissabon of La Cigale in Parijs.”

Ook de AB stond toen aangeduid in het tourschema. Toch kostte het Overbergh nog steeds meer dan zes jaar om de groep te overtuigen van een nostalgie-concert, zegt hij. Barman staat er dan ook om bekend om liever met de toekomst van de groep begaan te zijn, dan over zijn schouder terug te blikken. 

In de agenda van de AB zien we dat de zaal nog tot 30 mei leegstaat. Volgen dus nog een negende en tiende concert? “Goed gezien”, lacht Overbergh. “Maar het achtste concert is écht de finale. We hielden die acht data evenwel al maanden geblokkeerd, en hebben zelfs andere acts geweigerd, zonder dat iemand zeker van was of de groep alle verwachtingen zou kunnen overtreffen. Het is dan ook ongelooflijk dat zo’n romantisch idee – om een prachtplaat nog eens op te duikelen in deze snelle tijden van Spotify – nu werkelijkheid wordt.”

dEUS speelt van 20/5 tot en met 27/5 in de AB. Voor het laatste concert zijn nog tickets beschikbaar. Voor het eerste concert kwamen gisteren ook nog een paar tickets vrij. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.