Woensdag 12/05/2021

InterviewStef Lernous

Abattoir Fermé lanceert tragikomische horrorfilm: ‘Een apotheose van twintig jaar theater maken’

Tom Vermeir als Dave in ‘Hotel Poseidon’. Beeld BIFFF
Tom Vermeir als Dave in ‘Hotel Poseidon’.Beeld BIFFF

Al meer dan twintig jaar geldt Abattoir Fermé als een van de meest rebelse en radicale theatergezelschappen in ons land. Nu komt de Mechelse groep met de langspeelfilm Hotel Poseidon, geregisseerd door artistiek leider Stef Lernous: ‘Bijna alle uitspraken van de hotelgasten heb ik ooit zelf gehoord.’

In de even rauwe als surrealistische film Hotel Poseidon doet de passieve manager Dave (een indrukwekkende Tom Vermeir) niet eens meer zijn best om de indruk te wekken dat hij de touwtjes over het vervallen hotel uit de titel in handen heeft. Er lopen waanzinnige personages met witgekalkte gezichten door de gangen, de vloer is bezaaid met lege drankflessen en sigarettenpeuken, en in een vergeten kamer staat een blender met daarin de fijngemalen restanten van wat ooit een menselijke hand was. Het is een onooglijk hotel waar zelfs Paul Jambers geen reportage in zou willen draaien en waarin elke deur die opent nieuwe verrassingen met zich meebrengt.

De film houdt visueel het midden tussen een schilderij van Hiëronymus Bosch en de films van David Lynch, en komt voort uit de geesteskoker van Stef Lernous, al sinds 1999 artistiek leider van het Mechelse theatergezelschap Abattoir Fermé.

U maakt al meer dan twintig jaar podiumvoorstellingen. Waar kwam het idee vandaan om een film met uw theatergroep te maken?

Lernous: “Al van kinds af aan ben ik een grote liefhebbers van genrefilms. Die voorliefde voor pakweg horror en sciencefiction uit zich ook in de voorstellingen van ons gezelschap, die vaak erg filmisch van aard zijn. Het visuele en immersieve aspect dat vaak met cinema geassocieerd wordt, is erg belangrijk voor het soort theater dat we maken. De twintigste verjaardag van Abattoir Fermé in 2019 vormde daarom een ideale aanleiding om voor het eerst een langspeelfilm te draaien.”

Op welke manier verschilt uw aanpak als filmregisseur van de manier waarop u theaterproducties maakt?

“Het was niet mijn bedoeling een verfilmde podiumvoorstelling te brengen, maar ik wilde wel bepaalde elementen uit mijn werkproces als theaterregisseur meenemen tijdens de ontwikkeling van Hotel Poseidon. Op een klassieke filmset is er een strikte timing en zorgt een opnameleider voor de opvolging van de planning. Dat vond ik een verstikkend idee, daarom werkte ik telkens tot ik zelf tevreden was met bepaalde scènes. Daarnaast was er voor de start van de opnames geen volledig uitgewerkt script. De organische werkwijze was belangrijk voor me.”

Stef Lernous. Beeld Wouter Van Vooren
Stef Lernous.Beeld Wouter Van Vooren

Aan filmopnames beginnen terwijl het scenario nog niet af is, klinkt niet vanzelfsprekend.

“Er lagen natuurlijk wel al bepaalde beelden vast en het leeuwendeel van de dialogen was uitgeschreven. Het hielp ook dat de meeste acteurs die hun opwachting in de film maken, eerder in onze theaterproducties meespeelden; ik schreef de rollen met hen in gedachten. Ik vind het fijn wanneer ik spelers de vrijheid kan geven om te experimenteren en enkel het tempo hoef te bepalen. Mijn ervaring als theaterregisseur heeft me dus geholpen om ruimte te bieden aan de acteurs.”

Tine Van den Wyngaert speelt de rol van Amy. Beeld BIFFF
Tine Van den Wyngaert speelt de rol van Amy.Beeld BIFFF

U omschrijft Hotel Poseidon als een existentiële horrorfilm. Wat bedoelt u daarmee?

“De horrorelementen komen niet voort uit de aanwezigheid van buitenaardse wezens of geesten, maar uit de eenzame en verveelde mens. De film toont een realiteit die niet volledig overeenstemt met de werkelijkheid zoals we haar zelf ervaren, maar die op een bepaalde manier toch vertrouwd aanvoelt. De spanning en angst die de scènes bij de kijker opwekken, komen voort uit dat eigenaardige gevoel van herkenning in een wereld die eerst afstotelijk en anders lijkt te zijn. Mijn inspiratie voor de grove taal van de personages haalde ik dan ook uit mijn eigen leven: bijna alle uitspraken van de hotelgasten heb ik ooit zelf gehoord.”

De opnames van de film zijn al twee jaar achter de rug. Waarom bleef Hotel Poseidon zo lang op de plank liggen?

“Achter de schermen is de afgelopen twee jaren hard aan de productie gewerkt, maar het klopt wel dat we oorspronkelijk gehoopt hadden om de film al vroeger op het publiek los te laten. De postproductie liep vertraging op door de coronacrisis, waardoor we de film pas in januari konden afwerken. Toch levert de pandemie ook een voordeel op: omdat mijn theaterwerk momenteel op een laag pitje staat, heb ik meer tijd om zelf filmfestivals aan te schrijven en om de film te promoten. Het is ook binnen het arthousecircuit van de festivals dat Hotel Poseidon het best zal werken: een brede bioscooprelease komt er niet.”

De productie werd aangekondigd in het kader van de twintigste verjaardag van Abattoir Fermé. Op welke manier past de film binnen jullie repertoire?

“In Hotel Poseidon leidt de mix van horror, tragiek en humor tot een surrealistische sfeer die we ook tijdens onze theatervoorstellingen creëren. Wie naar de film kijkt, krijgt anderhalf uur lang een artistiek visitekaartje te zien dat inzicht biedt in de thema’s en speltechnieken die ons gezelschap kenmerken. Op die manier vormt de film een apotheose van twintig jaar theater maken.”

Hotel Poseidon is nog tot en met vrijdag te zien op het streamingplatform van het Brussels International Festival of Fantastic Film. Daarna begint de film aan een internationale tournee langs festivals. Tickets en info op abattoirferme.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234