Donderdag 21/10/2021

Muziek

AB lanceert nieuwe look en alternatief online programma

AB onthult nieuw logo Beeld Ancienne Belgique
AB onthult nieuw logoBeeld Ancienne Belgique

De Ancienne Belgique wil haar publiek doen dromen van een terugkeer naar zorgeloze liveshows door een nieuwe look, een vers programma en een hoopvolle campagne gekopt ‘See you in the next live’ te lanceren. ‘We hopen dat de nieuwe look ons publiek kan inspireren en dat het doet dromen van nieuwe onvergetelijke AB-momenten, nu volle zalen nog veraf lijken’, vertelt Tom Bonte, algemeen directeur van AB.

De nieuwe huisstijl gaat gepaard met een programma voor februari en maart, waarin de focus ligt op jong talent en nieuwe formats. Het programma zal wel enkel via livestream beschikbaar zijn, omdat de cultuurhuizen hun deuren nog steeds voor onbepaalde duur op slot moeten houden.

Omdat AB haar lege zalen in deze tijden niet verloren wil laten gaan, geeft ze de sleutels tijdelijk aan artists in residence. Zo werkt Benjamin Abel Meirhaeghe in AB aan een nieuw spektakel, legt Whispering Sons er de laatste hand aan hun nieuwe plaat en stoomt Soundtrack-winnaar Coline & Toitoine er zich klaar voor de toekomst. Verder biedt AB onderdak aan het Immersive Music-project van David Poltrock & Adriaan De Rover en ondersteunt de muziektempel nieuwe releases van Hi Hawaii & The Extensions en Stakkatak.

De nieuwe AB-gevel. Beeld Michelle Geerardyn
De nieuwe AB-gevel.Beeld Michelle Geerardyn

Week van de Belgische muziek

Van 8 tot en met 14 februari presenteert AB samen met onder meer VRT en VI.BE ‘De week van de Belgische muziek’. Lokaal Brussels talent Chibi Ichigo, Bryn, en Ana Diaz zullen onder de noemer ‘BLOOM TOWN’ een liveset verzorgen, en met de reeks ‘Homegrown’ blikt AB terug op een aantal liveopnames van Belgische artiesten, zoals Arno, Balthazar, Charlotte Adigéry en Whispering Sons.

Verder gaat AB voor het eerst de samenwerking aan met Black History Month Belgium, dat dit jaar in het teken staat van de ontwikkeling van een Zwart Belgisch Archief. Samen met BHM zal AB graven in haar verleden, nadenken over haar toekomst en zo een muzikale bijdrage leveren aan de Belgische Black Archives. De focus ligt ook hier op een reeks jonge en opkomende artiesten. Via liveoptredens, kunst, videodocumentatie en fotografie zet AB onder andere Badi Ikraaan, Esinam, Sunday Rose en NanaKill in de kijker.

Aan de hand van een door BHM gecureerde talk over de ervaring van de zwarte muzikant in België en een podcastaflevering van ‘Guestlist’, het nieuwe maandelijkse podcastprogramma van AB, wil AB het thema onder de aandacht brengen.

(Illustratiebeeld) Een liveshow in de AB afgelopen zomer. Beeld Marc Baert
(Illustratiebeeld) Een liveshow in de AB afgelopen zomer.Beeld Marc Baert

Virtuele AB

Om de connectie met de hoofdstad nog meer te belichten, lanceert AB ook een videoreeks genaamd ‘ABXL’, waarbij jonge, beloftevolle Brusselse artiesten een nieuw nummer performen in hun favoriete plekje in de hoofdstad.

Tot slot bouwt AB met de steun van visit.brussels, Poolpio en Proximus aan een virtuele Ancienne Belgique, inclusief rode balkons en AB-bar. Eind maart zullen bezoekers voor de eerste keer als avatar een (virtueel) volle AB kunnen betreden.

“De coronacrisis heeft ons uiteraard getroffen in de kern, maar ze heeft ons ook aan het denken gezet. De huidige beperkingen dagen ons uit vernieuwend uit de hoek te komen en nieuwe vormen van muziekbeleving te onderzoeken”, besluit Tom Bonte, algemeen directeur van AB.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234