Dinsdag 04/08/2020

FilmrecensieA Rainy Day in New York

‘A Rainy Day in New York’: vederlichte komedie verlost Woody Allen niet van creatieve bloedarmoede ★★☆☆☆

Tortelduifjes Ashleigh (Elle Fanning) en Gatsby (Timothée Chalamet) in ‘A Rainy Day in New York’.Beeld Jessica Miglio

Had Woody Allen #MeToo eigenlijk nodig om compleet irrelevant te worden? De gecontesteerde regisseur zit creatief al jaren in een doodlopend straatje, en vindt ook met het sfeervolle, maar futiele A Rainy Day in New York geen uitweg.

Sinds de MeToo-beweging de filmindustrie hardhandig dooreenschudde, is Woody Allen persona non grata geworden in Hollywood. In 2017 staken oude beschuldigingen tegen de 83-jarige regisseur – zijn adoptiedochter Dylan Farrow zegt door Allen aangerand te zijn toen ze zeven was – weer de kop op. De gevolgen waren niet min: Timothée Chalamet, die de hoofdrol speelt in A Rainy Day in New York, nam afstand van de film en doneerde zijn salaris aan Time’s Up, dat slachtoffers van seksueel geweld verdedigt. Ook studio Amazon, dat de film in de VS zou verdelen, werd plots bang om zich te verbranden, en besloot de film niet uit te brengen.

New Yorkers zullen A Rainy Day in New York dus niet te zien krijgen. Maar missen ze eigenlijk iets? Woody Allen zit creatief al jaren in een doodlopend straatje: hij maakt nog steeds ieder jaar een nieuwe film, maar het is al van 2013 geleden dat er nog eens eentje (Blue Jasmine) indruk maakte. Zijn nieuwste, vederlichte komedie kan het tij niet keren.

Goede vibe

Nochtans heeft Allen voor het eerst in jaren wel nog eens de goede vibe te pakken. We volgen tortelduifjes Gatsby (Chalamet) en Ashleigh (Elle Fanning) op een romantisch weekendje New York. Het regent, maar dat vindt Gatsby net gezellig: hij is een twintiger met een oude ziel. Geef hem een piano en hij zet een melancholische jazzballad in, croonend als Chet Baker.

A Rainy Day in New York zit vol heerlijke muziek, maar die kan niet verbergen dat Woody’s plaat blijft hangen. Allen toont twee jonge mensen die uitzoeken wat ze van het leven (en van elkaar) verwachten, maar de oubollige dialogen en de simplistische karaktertekening doen vermoeden dat hij al decennia geen jong mens meer van dichtbij heeft gezien.

Weinig om het lijf

Vooral de vrouwelijke personages hebben weinig recht op complexiteit – wat een contrast met Allens beste films. De regisseur laat Elle Fanning halfnaakt in de regen staan, maar ook wanneer ze wel kleren draagt, heeft haar naïeve personage bitter weinig om het lijf. Jammer, want Fannings dik aangezette vertolking is om van te smullen.

‘A Rainy Day in New York’ speelt vanaf 18/9 in de bioscoop.