Maandag 17/02/2020

FilmrecensieA Hidden Life

‘A Hidden Life’: prachtige cirkeltjes draaien met een religieuze superheld ★★★☆☆

Valerie Pachner en August Diehl in 'A Hidden Life'. Beeld rv

A Hidden Life is zonder twijfel Terrence Malicks beste film sinds The Tree of Life. Met het verhaal van de gewetensbezwaarde boer Franz Jägerstätter, die hardnekkig weigerde trouw te zweren aan de nazi’s, heeft hij eindelijk nog eens een goed verhaal gevonden. Nu nog een horloge, want de film blijft te lang cirkeltjes draaien.

“Niemand zal van je verzet horen”, probeert Matthias Schoenaerts als nazikapitein de ijzeren moraal van Franz Jägerstätter (gespeeld door August Diehl) te breken. Dat argument krijgt de Oostenrijkse boer voortdurend te horen: zijn weigering om in volle Tweede Wereldoorlog trouw te zweren aan Hitler is volstrekt zinloos. Franz zal zijn “verraad” met de dood bekopen, maar de nazi’s zullen er niet door verdwijnen, zo klinkt het.

De nazi’s hebben ongelijk gekregen, weten we intussen: de wereld is Jägerstätters moed niet vergeten. De Oostenrijkse martelaar werd in 2007 heilig verklaard, en nu wijdt Terrence Malick (The Thin Red Line) zijn nieuwste passieproject aan hem. A Hidden Life is dus een waargebeurd verhaal, en het doet Malick duidelijk deugd om een plot te hebben. Tussen de fotogenieke Oostenrijkse bergtoppen klimt de 76-jarige regisseur uit een diep artistiek dal. Want zo mogen we de afgelopen negen jaar toch wel noemen: vooral To the Wonder en Knight of Cups waren het werk van een groot kunstenaar die nauwelijks nog iets te vertellen had.

Bungelende voetjes

Het verhaal van Jägerstätter vormt nu eindelijk nog eens een stevig narratief fundament voor Malicks audiovisuele kathedraal. Dat werpt zijn vruchten af, want als de personages je echt boeien kan een simpel beeld al genoeg zijn om je tot tranen te doen bewegen. Wij schoten vol bij het zien van de bungelende voetjes van een kind, gezeten op de arm van haar vader.

Maar Malick mag dan wel een sterk verhaal in handen hebben, een klok bezit de man blijkbaar niet. A Hidden Life duurt bijna drie uur, en voelt eigenlijk nóg langer aan. Dat komt omdat Malick elke vorm van suspense uit de weg gaat. Martin Scorsese behandelde in Silence een gelijkaardig ethisch-theologisch vraagstuk: een missionaris moest ofwel zijn geloof afzweren, ofwel sterven. Nooit weet de kijker zeker welke kant het zal uitgaan. In A Hidden Life daarentegen wordt snel duidelijk dat Jägerstätter behoorlijk onvermurwbaar is. De dreigementen en verwijten die hij naar het hoofd geslingerd krijgt, glijden van hem af, als was hij een religieuze superheld. Dan begint de film cirkeltjes te draaien. Prachtige cirkeltjes, dat wel.

A Hidden Life speelt vanaf 5/2 in de bioscoop.