Dinsdag 02/06/2020

Film

‘A Girl Missing’ en andere films op MOOOV Filmfestival 2.0: de onzichtbare transformatie ★★★☆☆

Fragment uit ‘A Girl Missing’, met actrice Mariko Tsutsui.Beeld RV

Het MOOOV Filmfestival zou deze week van start gaan. In plaats daarvan biedt het een hoop films online aan, zoals het Japanse A Girl Missing. De nevenschade van een ontvoering blijkt enorm voor een toegewijde verpleegkundige.

Een detail waarover we geen controle hebben kan een leven volledig ontwrichten. Vraag dat maar aan Ichiko Shirakawa, het hoofdpersonage uit A Girl Missing. Ze is de voltijdse thuisverpleegster van een stokoude, terminaal zieke kunstenares, maar helpt evengoed de jongste kleindochter met haar schooltaken en is de vertrouwelinge van de oudste, Motoko, die met problemen kampt waarmee ze liever niet naar haar moeder loopt. Ichiko, verloofd met een topdokter, lijkt een deel van het huisgezin. Dat beeld wordt resoluut verbrijzeld als Motoko geschaakt wordt. Niet dat de verpleegkundige daar iets mee te maken heeft, maar de ontvoerder is haar neef.

Wees gerust, daarmee geven we weinig weg. Hoewel de Engelse titel van deze Japanse film een thriller suggereert, is regisseur Koji Fukada niet zozeer geïnteresseerd in de spanning van de misdaad maar wel in de langzame deconfiture van Ichiko’s leven. Want hoewel haar schijnbaar niets kan worden verweten, is het net dat wat langzaam maar onherroepelijk gebeurt. Deze noodlotstragedie focust ook op de onverzadigbare honger van populistische media naar een zondebok en toont een verwoede oefening in overleven.

Onwrikbare melmancholie

A Girl Missing (Yokogao) is de zevende langspeelfilm van Fukada, van wie er voordien nog maar één (Harmonium) in de Belgische zalen te zien was. Aanvankelijk leek hij sterk beïnvloed door de Franse nouvelle vague-regisseur Eric Rohmer; Fukada’s eerste twee in Japan gesitueerde films hebben een Franse titel. Ondertussen blijkt hij een thematisch opvallend coherent oeuvre te hebben uitgebouwd, zelfs als hij zich waagt aan sciencefiction (Sayonara), waarin outsiders een prominente plek innemen. Die buitenstaanders worden gedreven door de drang om te (over)leven.

Daarmee sluit A Girl Missing dus rechtstreeks aan bij vroegere films (Hospitalité, Harmonium), al valt het op dat met het vorderen van de jaren de ‘rohmereske’ lichtheid heeft plaats geruimd voor een onwrikbare melancholie. Die weemoed wordt door Fukada in A Girl Missing op verschillende manieren opgewekt: het ingehouden vertelritme, shots soms net iets langer aanhouden dan de meeste andere regisseurs zouden doen of het vervlechten van verschillende tijdslagen. 

Dit laatste – daarover meer vertellen zou wél een spoiler zijn – is de op één na sterkste troef van de film. De grootste kracht is de verbluffende vertolking van Mariko Tsutsui als een vrouw die, althans voor de buitenwereld, het drama dat haar overvalt ondergaat, maar ondertussen mentaal wel transformeert. Het mag dan galmen als een cliché, wraak is een gerecht dat zich koud laat opdienen. In dit geval zelfs ijskoud.

In het kader van het MOOOV Filmfestival 2.0 is A Girl Missing tussen 21 april en 4 mei online te bekijken.

MOOOV Filmfestival 2.0

Ook filmfestivals zijn het slachtoffer van de coronacrisis, al kunnen zijn in tegenstelling tot muziekfestivals wel nog een deel van hun programma aan het publiek voorstellen.

Het MOOOV Filmfestival, dat van 21 april tot 4 mei in verschillende Vlaamse gemeenten zou landen, heeft verschillende uitwijkplekken voorzien. Een deel van de titels zal op het komende Film Fest Gent en Filmfestival van Oostende te zien zijn. Dertig films zijn voor de prijs van 8 euro online te zien. Daar zitten acht competitiefilms bij, waaruit nog altijd een winnaar zal worden gekozen. 

MOOOV 2.0 biedt ook films aan die het afgelopen jaar zijn uitgebracht. Aanraders zijn Oscar-winnaar Parasite, het navrante Widow of Silence en het verbluffende So Long, My Son. Daarenboven geeft MOOOV 2.0 onderdak aan films waarvan de release door de coronacrisis onzeker is of uitgesteld is (Ema of A Girl Missing). Op 3 mei volgt de prijsuitreiking – online uiteraard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234