Dinsdag 22/10/2019

Series

9 sublieme tv-series die je deze zomer absoluut moet inhalen

Big Little Lies. Beeld rv HBO

Deze 9 topreeksen maakten furore in het televisielandschap. Indien je deze toppers hebt gemist, kan je ze in afwachting van een nieuwe stormloop aan series in september ongestoord inhalen. 

1. Big Little Lies 

Waarover gaat het? Een moord, een slaperig kuststadje en een kliek rijke, ruziënde vrouwen. Big Little Lies lijkt zich aan te kondigen als een nieuwe Desperate Housewives vol A-listers. Maar de reeks ontvouwt zich tot een indringend relaas over eenzaamheid, trauma en geweld.

Waarom kijken? De montage is fris, met flashforwards en droomsequenties die slim worden ingezet om een voortdurende onrust te creëren. De solitaire autoritten van de moeders, op kronkelende kustwegen met het kroost op de achterbank, capteren mooi de eenzaamheid die de vrouwen verteert. Het verhaal is ingenieus opgebouwd tot de allerlaatste minuten van de met dreiging doordrenkte slotaflevering.

Lees ook over Nicole Kidman en haar strijd voor meer diversiteit in Hollywood en waarom mannen niet de weg vinden naar deze topreeks

Te zien via Telenet Play More.

2. Atlanta

Waarover gaat het? Een bij momenten surrealistische reeks over twee neven die voet aan de grond willen krijgen in de rapscene van Atlanta.

Waarom kijken? Atlanta is geen traditionele tv-reeks. Het centrale verhaal is voor Donald Glover (aka Childish Gambino), die de reeks schrijft, producet en er de hoofdrol in speelt, slechts een excuus voor allerhande uitstapjes die het verhaal weinig of niet vooruithelpen, maar de scenaristen wel de kans geven de ene spitse dialoog na de andere op de kijker af te vuren.

Lees hier de recensie van het tweede seizoen. 

Te zien via Telenet Play More.

3. Tabula Rasa

Waarover gaat het? Mie D'Haeze kampt na een ongeval met geheugenverlies. En dat is nogal ambetant als je de spilfiguur bent om een verdwijningszaak op te lossen.

Waarom kijken? De manier waarop beetje bij beetje zaken aangeraakt en dingen verteld worden is buitengewoon knap. Tabula Rasa switcht met flashbacks tussen het nu en drie maanden eerder. Zo word je vanaf de eerste seconden in het verhaal meegetrokken. Met Tabula Rasa pakt Eén uit met een reeks zoals we er nog maar zelden één gezien hebben op de Vlaamse televisie. Anders, gedurfd, beklemmend, maar o zo goed.

Bekijk hier showrunner Malin-Sarah Gozin en regisseur Jonas Govaerts die vertellen hoe enkele merkwaardige scènes tot stand zijn gekomen. Ze verklappen ook een cruciale hint die niemand blijkbaar ontdekt heeft. (Spoilers!)

Te zien op Netflix. 

4. The Handmaid’s Tale

Waarover gaat het? In de nabije toekomst is door milieuvervuiling en ziekte onvruchtbaarheid explosief toegenomen. Een ultraconservatieve beweging heeft de macht gegrepen in de VS en er de nieuwe – extremistisch patriarchale – staat Gilead uitgeroepen. De weinige vrouwen die nog wel kinderen kunnen krijgen worden ingezet als broedmachines, “dienstmaagden”, voor de machthebbende families.

Waarom kijken? De krachtige en visueel verbluffende manier waarop de duistere onderstroom in het nieuws van vandaag wordt verbeeld. Daarin zit het ongemakkelijke, maar tegelijk meesterlijke kantje van The Handmaid's Tale: het brengt een ver-van-mijn-bedshow plots gevaarlijk dichtbij.

Lees ook waarom onze reporter onpasselijk wordt van The Handmaid’s Tale maar toch niet afhaakt en het tweede seizoen even goed is als het eerste. 

Te zien bij Proximus Movies & Series.

5. The End of the F***ing World 

Waarover gaat het? Twee tieners gaan op roadtrip om aan de leegheid van het bestaan te ontsnappen. En o ja, de een wil de ander vermoorden. 

Waarom kijken? Wat The End of the F***ing World zo subliem maakt, is dat het onmogelijk is om de serie in een hokje onder te brengen. Ze is grappig en zacht; gewelddadig en romantisch. De personages zijn verwerpelijk en sympathiek. Het zijn tegelijk angstige kinderen en (on)verantwoordelijke volwassenen. Kortom, vol paradoxen zoals het leven en de mens zelf.

Te bekijken op Netflix.

6. Westworld

Waarover gaat het? Wat er van de film Westworld uit 1973 overblijft, is de idee van een pretpark waar voor rijke bezoekers het Wilde Westen weer tot leven komt dankzij hyperrealistische robots. En de idee dat hun kunstmatig en immer heropstartend leven complexer is dan de mensen wensen. In deze remake wordt echter het standpunt van de hosts ingenomen: de humanoïde wegwerp- of recycleerpersonen.

Waarom kijken? Bezwerende contemplatie, een niet aflatend gevoel van onheil en viscerale actie gaan hand in hand in dit slim en sexy, magisch en manisch schouwspel over het nakende einde van de homo sapiens. Westworld is gewoon de beste sciencefictionreeks aller tijden.

Lees hier hoe Westworld-actrice Evan Rachel Wood kracht puurde uit haar personage Dolores: “Eindelijk mogen wenen om mijn verkrachting voelde als een exorcisme”.

Te zien op Telenet Play More.

7. Wild Wild Country

Waarover gaat het? Wild Wild Country is een documentaire over een Indiase goeroe die maximale vrijheid bepleitte en begint op het moment dat zijn beweging besluit om de thuisbasis India te verlaten en neer te strijken in de Amerikaanse staat Oregon. Net buiten de vallei van Big Muddy waar ze zich settlen, ligt het plaatsje Antelope, waar begin jaren tachtig een vijftigtal mensen woonde. De serie reconstrueert de clash tussen de voortvarende “sanyassin” en de conservatieve, christelijke bewoners uit Antelope. 

Waarom kijken? Wild Wild Country is een epos over intolerantie, over een utopie die implodeert als mensen hun eigen belangen boven die van de groep gaan stellen, en ook een onderzoek naar de vrijheden die de Amerikaanse grondwet garandeert: stel dat die lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. En dan gaat het ook over seks (in de publieke ruimte), massavergiftiging, xenofobie, en veel meer. En nergens suggereren de makers dat het makkelijk is om een oordeel klaar te hebben over de gebeurtenissen in Oregon. Wild Wild Country is in elk geval wel de serie van het jaar

Te zien op Netflix. 

8. The Deuce

Waarover gaat het? De nieuwe serie van David Simon (The Wire), is een spektakelstuk van de eerste orde, waarbij de wereld rond Times Square in het New York van 1971 tot leven wordt gebracht in tientallen portretten van kleurrijke personages: de prostituees, pooiers, klanten, criminelen, politieagenten, eigenaren van peepshows, bars en pornobioscopen. 

Waarom kijken? Alles klopt aan The Deuce: de heerlijke jarenzeventigvibe, dialogen en vooral de topcast met Gyllenhaal in de rol van haar leven.

Lees ook waarom het tonen van Gyllenhaals gewone borsten ongewoon is, we niet kunnen ophouden over het New York van de jaren zeventig en een reportage over de New Yorkse gluurbuurt waar The Deuce plaatsvindt.

Te zien op Telenet Play More. 

9. De dag

Waarover gaat het? Wie De dag wil bekijken, weet best niet te veel over de reeks. Dat het over een gijzeling in een bank gaat in een niet nader genoemd stadje. Dat je in de eerste aflevering ziet hoe de politie zich en masse ontplooit en zicht op de situatie probeert te krijgen. En dat je in de tweede aflevering dezelfde gebeurtenissen ziet, maar dan vanuit het standpunt van de gijzelnemers en de mensen in de bank die ze vasthouden. 

Waarom kijken? Spelen met standpunten om hetzelfde verhaal opnieuw te vertellen is op zich niet nieuw. Maar hoe goed hebben de makers dit niet uitgewerkt?  Meteen snap je waarom Julie Mahieu en Jonas Geirnaert zo lang aan De dag hebben gewerkt: dit scenario schrijven en alles op deze manier uitwerken, doe je niet op enkele maanden tijd. Een huzarenstukje.

Lees ook het interview met Julie Mahieu en Jonas Geirnaert, het koppel achter De dag"Duidelijke grenzen tussen werk en privé? Mislukt." 

Te zien via Telenet Play More.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234