Zondag 05/02/2023

64e Berlinale: over glamour, nazisme en sombere tijden

De internationale jury onder leiding van James Schamus heeft onder meer acteur Christoph Waltz in de rangen. Beeld REUTERS
De internationale jury onder leiding van James Schamus heeft onder meer acteur Christoph Waltz in de rangen.Beeld REUTERS

De 64e editie van de Berlinale gaat vanavond van start met de vertoning van 'The grand Budapest hotel', de nieuwste van de eigenzinnige Amerikaanse regisseur Wes Anderson. Meteen is het internationale filmfestival in de Duitse hoofdstad verzekerd van een portie glamour, dankzij de indrukwekkende cast van komedie die zich afspeelt tijdens het interbellum.

Nadat tien dagen lang meer dan 400 films vertoond zullen worden, kiest de jury onder leiding van VS-producent James Schamus op zaterdagavond 15 februari wie met de begeerde Beren zal gaan lopen. Voor de hoofdprijs, de Gouden Beer, komen twintig films in aanmerking. Drie ronkende titels spelen sowieso niet mee voor de prijzen: zowel Lars von Triers 'Nymphomaniac, Volume 1' - de ongecensureerde versie- als 'Monuments Men' van en met George Clooney en een nieuwe versie van het tijdloze 'La belle et la bete' van Christoph Gans.

'Monuments Men' gaat over door de Nazi's gestolen kunst, en is verre van de enige film die het Duitse nazisme en/of de Holocaust als thema heeft. Zo is er ook de jongste prent van veteraan Volker Schlöndorff, 'Diplomacy', over een Duitse officier die er mee voor zorgde dat Parijs niet werd vernietigd. Het nationaal-socialisme staat ook centraal in de documentaires 'The Decent One' (over beul Heinrich Himmler), 'Memory of the Camps' (Bergen-Belsen) en 'Night will Fall'.

Mindere van Cannes?
Een blik op de films in het competitieluik geeft nogmaals aan dat de Berlinale, qua glamour, uitstraling, zon en vips in monokini (het is dan ook nog steeds winter) onvermijdelijk de mindere is van Cannes. Vooral de richting die het wil blijven inslaan van de 'art house movie' over ernstige, politieke onderwerpen en dan nog liefst van (nog) niet gevestigde namen.

Uitzonderingen dit jaar zijn de Franse veteraan Alain Resnais, die als krasse negentiger met 'Aimer, boire et chanter' een toneelstuk over de nakende dood verfilmde, de indiefilmer Richard Linklater, de sinds 'Londen River' uit de anonimiteit opgestane Rachid Bouchareb en de Chinese cineast Lou Ye, die met 'Blind Massage' een beeld brengt van blinde masseurs.

Weg met Hollywood
Harde, niet al te vrolijke thema's die aan bod komen: het begin van de Troubles in Noord-Ierland ('71' van Yann Demange), Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog ('The little house' van Yoji Yamada), de economische crash in Argentinië ('History of Fear'), religieus extremisme ('Kreuzweg'), Tsjetsjeense vluchtelingen ('Macondo') en de Duitse soldaten in Afghanistan ('Zwischen Welten').

Typerend voor de Berlinale is de niet-dominantie van Hollywood. In het competitieluik zitten 'slechts' drie Amerikaanse films, evenveel als het aantal geselecteerde films uit China. Thuisland Duitsland pakt zelfs uit met vier producties. Philip Seymour Hoffman wordt geëerd met een vertoning van 'Truman Capote'.

De Berlinale gaat door in Berlijn, met de Gouden Beer als hoofdprijs. Beeld EPA
De Berlinale gaat door in Berlijn, met de Gouden Beer als hoofdprijs.Beeld EPA

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234