Dinsdag 18/01/2022

'32 foto's die je gezien moet hebben voor je dood', of: het geheim van BuzzFeed

A pug wearing pug slippers uit de serie: '32 foto's die je gezien moet hebben voordat de wereld vergaat' Beeld BuzzFeed
A pug wearing pug slippers uit de serie: '32 foto's die je gezien moet hebben voordat de wereld vergaat'Beeld BuzzFeed

Hierbij gelijk onze excuses, want dit artikel gaat niet over de '32 foto's die je gezien moet hebben voor je dood'. Het is een van de meest geklikte koppen van de sociale nieuwssite BuzzFeed, dat in augustus het recordaantal van 85 miljoen individuele bezoekers trok en en heeft aangekondigd ook over te gaan op Frans, Spaans en Portugees. "Binnenkort zal BuzzFeed een van de grootste websites ter wereld zijn", aldus oprichter Jonah Peretti in de Wall Street Journal.

Just Fontein/Volkskrant.nl

'21 foto's die je geloof je in de mensheid herstellen', 'De 25 grappigste autocorrects van het jaar', '12 extreem teleurstellende feiten over popmuziek' - een greep uit de populairste BuzzFeed-posts van 2012.

Grote kans dat u het uit nieuwsgierigheid niet kon laten om op een van de bovenstaande titels te klikken. Want lijstjes zijn aantrekkelijk en maken nieuwsgierig. Wat zijn dan die teleurstellende feiten over popmuziek? Wel, bijvoorbeeld dat Led Zeppelin nooit een nummer-één-hit scoorde in Amerika en Rihanna wel 10, dat 'I Got a Feeling' van The Black Eyed Peas populairder is dan welke nummer van Elvis of Simon & Garfunkel dan ook en dat Celine Dions 'Fallin into You' meer exemplaren heeft verkocht dan ieder Queen-, Nirvana- en Bruce Springsteen-album.

Geen champagnepiramide
De verhalen van BuzzFeed verspreiden zich niet via de champagnepiramide van de blogosphere, waarin er één autoriteit vervolgens de content van honderden andere blogs bepaalt. Nee, BuzzFeed gebruikt sociale media als aggregator. Dus het zijn de gebruikers die bepalen wat ze wel of niet willen delen, niet de site.

En dat werkt. Onlangs bracht Buzzfeed-oprichter Jonah Peretti naar buiten dat de bezoekerscijfers het afgelopen jaar verdriedubbelden met als hoogtepunt de meer dan 85 miljoen individuele bezoekers in augustus. "Binnenkort zal BuzzFeed een van de grootste websites ter wereld zijn", aldus Peretti.

7 redenen waarom BuzzFeed zo succesvol is
In een interne mail met als onderwerp 'The Top 7 Reasons BuzzFeed Is Killing It' noemt oprichter Jonah Peretti - ook mede-oprichter van The Huffington Post - de belangrijkste redenen waarom zijn website zo'n succes is.

Om te beginnen is BuzzFeed 'the first true social newsorganisation', dat voor distributie alleen gebruik maakt van de mogelijkheden die sociale media als Facebook en Twitter bieden.

Ten tweede, schrijft Peretti, werkt BuzzFeed met een simpele formule die z'n succes meer dan bewezen heeft. BuzzFeed is ideaal voor de luie surfer op het internet. Waar je op veel sites slideshows tegen zult komen - vaak een truc om meer kliks en advertentie-inkomsten te genereren - hoef je bij BuzzFeed niet te klikken maar alleen te scrollen of swipen. Of zoals Peretti het stelt: "Slideshows zijn superirritant en lijstjes zijn awesome. Dus wij maken lijstjes."

Punt drie: "We built the whole enchilada, and nothing is more tastier than a homemade enchilada", wat zoveel betekent als het in eigen beheer houden van alle aspecten van de site: software, CMS, advertentieafdeling, marketing, servers enzovoorts.

Geluksfactor
En naast nog wat omslachtige marketingpunten als "we behandelen onszelf niet als losers" en "we hebben een geweldig team" vergeet Peretti niet om misschien wel de belangrijkste factor te noemen: geluk. "Mensen geven het niet graag toe, maar 63 procent van alle vaardigheden bestaat uit puur geluk", schrijft de oprichter.

Want precies op het moment dat Twitter en Facebook hun vlucht namen, was daar BuzzFeed. De site, opgericht in 2006, speelde handig in op de mogelijkheden om te publiceren op en te delen via sociale media. In de levendige beeldspraak van Peretti: "Alsof we net op de surfplank stonden, een paar minuten voordat er een geweldige golf aankwam. Of dat we een locomotief klaar hadden een paar dagen voordat er rails werden aangelegd."

Met sprekende voorbeelden benadrukt hij dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst: nieuwssite Digg, ooit 200 miljoen waard, werd uiteindelijk verkocht voor 500.000 dollar en RIM, de telefoonproducent van Blackberry, verloor een aantal jaar geleden 95 procent van z'n marktwaarde.

Jonah Peretti Beeld Wikipedia
Jonah PerettiBeeld Wikipedia

Commercieel succes
Wat de 85 miljoen unieke bezoekers per maand betekenen voor adverteerders en investeerders behoeft eigenlijk geen uitleg. BuzzFeed maakt slim gebruik van het succesmodel en giet een groot deel van de advertenties in dezelfde mal als de berichtgeving. Lijstjes met pakkende titels en geestige foto's.

Dus geen schreeuwerige banners, maar geïntegreerde content. Dat levert veel kritiek op. Het zou de betrouwbaarheid van de website ernstig schaden. Daartegenover staat een 'click trough rate' van 2 tot 3 procent. "Dat is 20 tot 30 keer hoger dan bij banners", aldus chief revenue officer Andy Wiedlin tegen Mediafacts.

Liger en de Zorse
Een van de bekendste voorbeelden van een BuzzFeed-advertorial is de reclame voor de Toyota Prius Hybride met het lijstje 'The 20 Coolest Hybrid Animals' met als onderkop 'Face it, hybrids are just cooler'. Eronder volgt een collage van gephotoshopte, hybride dieren als de Liger (lion en tiger), de Zorse (Zebra en horse) en Donkra (donkey en zebra).

De Liger (lion + tiger) Beeld BuzzFeed
De Liger (lion + tiger)Beeld BuzzFeed
Donkra (donkey + zebra) Beeld BuzzFeed
Donkra (donkey + zebra)Beeld BuzzFeed
Zorse (zebra + horse) Beeld BuzzFeed
Zorse (zebra + horse)Beeld BuzzFeed

En er is meer kritiek. De inhoud zou te oppervlakkig zijn. BuzzFeed staat gelijk aan gemakkelijk scoren met schattige dieren, roddel en achterklap en sport. En alles wat er te lezen is, moet je nemen met een knipoog.

Met onder andere het aantrekken van een journalist van The New York Times wil BuzzFeed niet per se de nieuwsberichtgeving naar een hoger plan tillen, zegt executive editor Doree Shafir tegen De Nieuwe Reporter. "Een van de grootste misvattingen in de journalistiek is dat alleen kwaliteit ertoe doet. In een ideale wereld misschien wel, maar zo werkt nu eenmaal niet."

Een nieuwe weg ingeslagen
Maar de site lijkt wel een nieuwe weg ingeslagen. Dat bevestigt ook Shafir tijdens het internationale journalistenfestival dit jaar. "Eerst zaten we in de fase van het hondennieuws en de babyfoto's, maar nu komen we steeds meer met breaking news en langere verhalen."

Als voorbeeld noemt hij de berichtgeving tijdens de aanslagen bij de marathon in Boston begin dit jaar. Niet alles wat er werd gepost was betrouwbaar. "Bij kranten zie je de fouten misschien niet", legt Sharif uit. "Maar ze hebben dan ook de tijd gehad alle fouten netjes weg te poetsen. Bij social media kan dat niet, het gebeurt nu en het komt direct op het net. Dat maakt ons kwetsbaar voor fouten, maar tegelijkertijd zijn we daarmee ook heel belangrijk als nieuwsbron."

Spaans, Frans en Braziliaans-Portugees
Het laatste wapenfeit van BuzzFeed is de samenwerking met de app Duolingo, een app die je helpt om een nieuwe taal te leren. Om de Engelse content te vertalen naar het Spaans, Frans en Braziliaans-Portugees wordt gebruikers gevraagd BuzzFeed-zinnetjes te vertalen.

En dat werkt, schrijft BuzzFeed. Een voorbeeld: Duolingo vraagt gebruikers die Frans leren om '24 People Who Are Really Nailing This Parenting Thing' te vertalen. Deze komt bij duizenden Franse gebruikers terecht, die de vertaalde zin '24 parents qui ont trouvé le truc pour éduquer leurs enfants' moeten goedkeuren. Als het door gebruikers vaak genoeg als juist vertaald wordt gezien, wordt de tekst automatisch gepubliceerd op de Franse site.

Peretti: "Dit voelt een beetje als iets uit een William Gibson-roman (bedenker van het sciencefictiongenre cyberpunk, dat zich richt op informatietechnologie, red.). En daar word ik heel enthousiast van."

Uit de serie: 24 People Who Are Really Nailing This Parenting Thing Beeld BuzzFeed
Uit de serie: 24 People Who Are Really Nailing This Parenting ThingBeeld BuzzFeed
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234