Woensdag 11/12/2019

‘3 Faces’: voorhuid in cadeauverpakking en andere absurde mannenregels

3 faces Beeld RV

Jafar Panahi bindt de strijd met het patriarchaat aan in dit lichtvoetige Iraanse drama over een jonge actrice die een mysterieuze zelfmoordvideo maakt. Feminisme met de glimlach.

Moeten we ons zorgen beginnen te maken over Jafar Panahi? De openingsscène van zijn nieuwe film 3 Faces deed ons even vrezen dat de beroemde Iraanse regisseur na 8 jaar film- en reisverbod stilaan levensmoe wordt: een jonge vrouw (Marziyeh Rezaei) filmt zichzelf terwijl ze een strop om haar hals legt. Ze wil acteren, jammert ze, maar haar familie verbiedt haar om haar artistieke droom na te jagen. Het is niet moeilijk om in dit wanhopige meisje de gestrafte regisseur zelf te herkennen, die zijn diepe frustratie uitschreeuwt tegen de autoriteiten.

Gelukkig volgen al snel geruststellende signalen: wanneer de actrice aan wie de dramatische videoboodschap gericht was (Behnaz Jafari) samen met Panahi himself op onderzoek trekt, blijkt het filmpje niet helemaal te zijn wat het leek. De regisseur is zijn humor ook nog niet kwijt, zoals onder meer blijkt uit een droogkomische scène waar een dorpsbewoner de voorhuid van zijn zoon aan Behnaz Jafari cadeau doet. Bovendien is dit ook gewoon een uitstekende film, die getuigt van een scherpe, wakkere geest.

Logica bestaat niet

En ook van vechtlust. Want 3 Faces mag dan geen uitgesproken politieke film zijn, Panahi neemt wel uitdrukkelijk het patriarchale systeem, dat diep in de Iraanse samenleving zit ingebakken, in het vizier. Dat de jonge Marziyeh geen actrice mag worden, heeft alles te maken met de conservatieve (maar uiterst paradoxale) mores die in het land heersen: een vrouw moet nu eenmaal niet frivool gaan doen op het grote scherm. Maar wanneer ze dan toch bekend is, wil wel iedereen haar handtekening. “Logica bestaat hier niet”, merkt een vrouw fijntjes op. “Mannen bepalen de regels, maar veranderen ze voortdurend.”

Panahi en zijn actrices schetsen een beeld van drie generaties – drie gezichten van dezelfde strijd tegen seksisme. De nadruk ligt daarbij op het belang van solidariteit tussen vrouwen. Feminisme met de glimlach.

Vanaf 8/08 in de bioscoop.