Woensdag 26/02/2020

film

2016 was dieptepunt voor Belgisch bioscoopbezoek

Een beeld uit 'Finding Dory'.Beeld AP

Voor het eerst in tien jaar is het bioscoopbezoek in ons land gedaald tot onder de 20 miljoen bezoekers. In 2016 werden 19,4 miljoen tickets verkocht, een daling van 8,22 procent tegenover het jaar voordien.

2016 was géén goed jaar voor de Belgische bioscopen. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging voor de Filmdistributeurs in België (VFDB) en de Federatie van de Belgische Cinema's (FCB), en Cinedata, dat de bezoekerscijfers van de Belgische bioscopen optekent. Nadat het bioscoopbezoek in 2015 was gestegen tot 21,15 miljoen, werd afgelopen jaar een daling van 8,22 procent opgetekend, tot 19.408.138. Het is voor het eerst sinds 2007 dat de cijfers zakken tot onder de 20 miljoen. Ook de totale omzet, 148.199.269 euro om precies te zijn, is met bijna 6 procent gedaald.

Verklaringen worden gezocht in een warme zomer, met twee grote sportevenementen – het EK Voetbal in Frankrijk en de Olympische Spelen in Rio – én de terroristische aanslagen van maart. De sportzomer betekende rechtstreekse concurrentie voor de bioscopen, terwijl het door terreur geteisterde voorjaar een klap voor de volledige Belgische economie betekende, verklaart Olivier Maeterlinck van de VFDB de daling in het aantal cinemagangers.

In de top 10 van best bezochte en meest winstgevende films in ons land staan inderdaad opvallend weinig films die in de zomermaanden werden uitgebracht. Enkel de Pixar-film Finding Dory (releasedatum: 22 juni), met 594.390 bezoekers de best bezochte film van 2016, en animatieconcurrent The Secret Life of Pets (3 augustus), goed voor 565.277 bezoekers, konden de zwarte filmzomer een beetje kleur geven.

Prijzenpakker The Revenant (27 januari) bracht dan weer het meeste geld in het laatje: de 503.794 bezoekers voor die film brachten de Belgische bioscopen samen een dikke 4,5 miljoen euro op. In de top 10 staat overigens slechts één Belgische film: Erik Van Looys De premier (26 oktober) trok in 2016 390.355 bezoekers en bracht 3,16 miljoen euro op. Die film liep ook begin dit jaar nog steeds in de zalen, en zou volgens Maeterlinck inmiddels over het half miljoen bezoekers hebben opgetekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234