Woensdag 29/01/2020

Recensie 1917

‘1917’: oorlogsspektakel van Sam Mendes schiet net tekort om klassieker te worden ★★★☆☆

‘1917' schiet inhoudelijk tekort voor een plaatsje in het pantheon van Grote Oorlogsklassiekers. Beeld AP

Sam Mendes imponeert met het virtuoze WO I-drama 1917. Twee uur lang holt zijn camera (schijnbaar) ononderbroken over het slagveld. Toch schiet de film inhoudelijk net tekort om een echte oorlogsklassieker te worden.

Noord-Frankrijk, 6 april 1917. De jonge Britse vicekorporaals Blake (Dean-Charles Chapman) en Schofield (George MacKay) krijgen een opdracht die hun het leven kan kosten, maar dat van 1.600 andere soldaten kan redden. In volle Eerste Wereldoorlog moeten ze stiekem het slagveld zien te doorkruisen om aan het front de boodschap te brengen dat een gepland Brits offensief onmiddellijk afgelast moet worden. Blakes broer is een van de vele soldaten die zullen sneuvelen als hun missie faalt.

Even hoog als de dramatische inzet van de film is de technische uitdaging die regisseur Sam Mendes (Skyfall) zichzelf heeft opgelegd: de hele film lijkt in één lange take opgenomen – denk Birdman, maar dan fladderend tussen de lijken. 

Al vroeg in de film plant Schofield per ongeluk zijn hand diep in de buik van een wegrottende collega, en eigenlijk is dat precies wat Mendes de kijker wil doen ervaren: hij dompelt ons volledig onder in de stinkende brij van de Eerste Wereldoorlog. Niet door ons om de oren te slaan met aanhoudende explosies, wel door nergens (zichtbaar) in het beeld te snijden. De helse realiteit krijgt zo alle tijd om door te dringen, het modderige maanlandschap vol verkoolde stompjes boom en mens brandt zich steeds dieper in ons netvlies. Knipperen wordt haast onmogelijk, als de monteur niet knipt.

Goochelaar

Anderzijds is de fotografie (van de hand van grootmeester Roger Deakins) zó virtuoos dat je onvermijdelijk op zoek gaat naar de trucjes. Mendes is een goochelaar die zijn assistente in twee zaagt: hij krijgt je op het puntje van je stoel, maar écht geloven doe je hem niet.

Dat 1917 meesterlijk vervaardigd spektakel is, staat buiten kijf. Toch hoort deze film wat ons betreft niet thuis in het pantheon van grote oorlogsklassiekers. Daarvoor schiet hij inhoudelijk net tekort. Over de twee hoofdpersonages komen we te weinig te weten en de historische context blijft – ondanks de titel – onderbelicht. 

Met de beslistheid van een ervaren generaal gaat Mendes resoluut voor kinetische ervaringscinema à la The Revenant, die smeekt om een groot scherm. Wie kan hem dat kwalijk nemen, in deze Netflix-tijden?

1917 speelt vanaf 8/01 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234