Zaterdag 24/08/2019

15 procent minder winst voor Sanoma Magazines

CEO Aimé Van Hecke Beeld UNKNOWN

De operationele winst van Sanoma Magazines Belgium is over 2008 met 15 procent gedaald, eenmalige elementen uitgezonderd. Dat is te wijten aan investeringen in projecten als het nieuwe tijdschrift Goedele en aan een scherpe terugval van de advertentie-inkomsten in het vierde kwartaal. Voor 2009 wordt een besparing van 9 tot 10 miljoen euro gepland. Dat maakte CEO Aimé Van Hecke, CEO bekend.

Turbulent jaar mede door dubieuze debiteur

Vorig jaar was een "turbulent jaar", meent Van Hecke. Zo daalde de omzet van de advertentiemarkt in de periode oktober-december met 22 procent tegenover dezelfde periode in 2007. Samen met de eenzijdige contractbreuk door SBS met productiehuis Jok Foe, dat voor 50 procent in handen is van Sanoma, en problemen met een dubieuze debiteur, waar Van Hecke niet dieper op wilde ingaan, zorgde dat voor een "horrible quarter" bij Sanoma, aldus de CEO.

De netto-omzet over het hele jaar 2008 eindigde dan weer wel met positieve cijfers: 223,2 miljoen euro of 3 procent meer dan in 2007. De globale advertentie-inkomsten daalden met 0,2 procent tot 60,6 miljoen euro - de onlinereclame-inkomsten klommen desondanks met 20 procent tot 1,8 miljoen euro. De opbrengst uit de losse verkoop bedroeg 102 miljoen euro (+2,4 procent), die uit de abonnementen 27,8 miljoen euro (+6,5 procent).

Verkoop Story gestegen (+4,5%), verkoop Humo gedaald (-5,4 %)

De investeringen in nieuwe projecten leverde dan ook resultaat op voor Sanoma. Zo steeg de verkoop van Story, dat geherlanceerd werd, met 4,5 procent tot 160.000 exemplaren. Het nieuwe tijdschrift Goedele kende in september met 118.000 verkochte exemplaren een "enorm sterke start", aldus Van Hecke, en noteerde de eerste vier nummers een gemiddelde verkoop van 78.000 exemplaren.

Voorts valt op dat de verkoop van Humo met 5,4 procent gedaald is tot 226.000 exemplaren. Volgens Van Hecke is dat het gevolg van een sterk vierde kwartaal in 2007, wat in 2008, na het einde van een begeleidende campagne, niet kon worden doorgetrokken.

Dat de verkoop van Libelle, Libelle Special, Femmes d'Aujourd'hui en Flair (Vlaams) met respectievelijk 1,5 procent, 13,3 procent, 3,2 procent en 1,6 procent is gedaald, wijst er volgens de Sanoma-CEO op dat de economische crisis zich nu ook in de lezersmarkt laat voelen. Toch slaagde Sanoma er in 2008 nog in zijn totale aantal verkochte magazines met 0,1 procent omhoog te krikken, tot 67,08 miljoen exemplaren.

Tot 10 miljoen euro besparen

In het eerste kwartaal van 2009 daalden de inkomsten uit advertenties, waar Sanoma voor ongeveer 30 procent van afhankelijk is, met 12 procent wat betreft de magazines. Afhankelijk van de titels, verwacht Van Hecke dat de inkomsten de komende maanden verder zullen dalen met 10 tot 40 procent. Hij hoopt dat de globale terugval beperkt kan blijven tot 10 à 15 procent.

Hoe dan ook staat er bij Sanoma Magazines een besparingsronde van 9 tot 10 miljoen euro op het programma, gaf Van Hecke nog mee. Omdat ongeveer een kwart van de uitgaven bij Sanoma uit personeelskosten bestaat, zijn sociale consequenties "onvermijdelijk", luidde het nog. (belga/mvdb)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden