Maandag 16/12/2019

145 jobs bedreigd bij VTM: ‘Moeten kunnen concurreren met de grote internationale spelers’

Het VTM-hoofdkwartier in Vilvoorde. Beeld DPG Media

DPG Media, het bedrijf dat ontstaan is door de fusie van De Persgroep Publishing en Medialaan, gaat zijn tv-activiteiten verder digitaliseren en past daarom zijn organisatie aan. Het bedrijf wil 145 banen schrappen binnen de klassieke tv-organisatie en ondersteunende diensten. Tegelijk plant DPG Media ook de creatie van een 50-tal nieuwe jobs, voornamelijk digitale profielen.

“Waar mogelijk komen de huidige medewerkers als eerste in aanmerking om deze in te vullen”, klinkt het. Men hoopt het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

“De televisiemarkt is overal ter wereld in volle transformatie. Klassieke televisie is nog steeds erg populair, maar het snel groeiend aanbod van digitale televisie- en videoplatformen verandert het kijkgedrag en het zakelijk model van televisie”, verklaart het bedrijf. “Ook het concurrentieveld is sterk veranderd met de komst van globale spelers zoals Netflix, Apple en Disney.”

‘Lokaal marktleiderschap verzekeren’

DPG Media investeerde de voorbije jaren al fors in de digitale transformatie, onder meer met het gratis videoplatform VTM Go. “Maar om het lokale marktleiderschap te verzekeren en te kunnen concurreren met de grote internationale spelers, kiest DPG Media nu voor een doorgedreven digitalisering en een aanpassing van de tv-organisatie.”

Op het programma staat de ontwikkeling van een streamingplatform met een betalend digitaal aanbod van binnen- en buitenlandse series en films, de zogenaamde ‘Vlaamse Netflix’. Het is niet duidelijk wanneer dit gelanceerd zal worden, zegt woordvoerster Sara Vercauteren. Maar het zou de bedoeling zijn om dit betalend platform naast VTM Go - dat gefinancierd wordt met reclame - te laten bestaan. Het bedrijf gaat ook de investeringen in advertentie- en datatechnologie opvoeren én in lokale content.

De ondernemingsraad werd vandaag ingelicht over de plannen en de gevolgen voor de organisatie. Zo zouden er mogelijk 145 banen verdwijnen binnen de klassieke tv-organisatie en de ondersteunende diensten. Ook binnen het management en de directie komen er wijzigingen.

Wet-Renault

Volgens de woordvoerster gaat het om zowat één op vier banen binnen de brede tv-organisatie die bedreigd zijn. “Maar het gaat nog maar om een intentie tot ontslag. De bedoeling is om het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken”, beklemtoont ze. De woordvoerster wijst er ook op dat het bedrijf een 50-tal nieuwe banen wil creëren, waarvoor indien mogelijk de huidige medewerkers in aanmerking komen om deze in te vullen. Het gaat voornamelijk om digitale profielen in de creatieve, commerciële en technologische teams.

De informatie- en consultatiefase in het kader van de wet-Renault werd dinsdag opgestart. Een precieze timing voor de herstructurering gaf de woordvoerster niet.

De andere activiteiten van DPG Media, zoals de krantentitels, zijn niet getroffen door de herstructurering, luidt het nog.

“Dit is een zeer zwaar verdict”, zo klinkt de eerste reactie van Tijs Hostyn, vakbondssecretaris van ACV Puls. “Binnen het bedrijf voelden mensen wel dat er iets stond te gebeuren, maar dit is héél zwaar. Zowat alle afdelingen lijken getroffen te worden. Het is een schokgolf die door het bedrijf gaat. We gaan deze namiddag samenzitten met de vertegenwoordigers van het personeel om te zien hoe we dit gaan aanpakken en om meteen concrete afspraken te maken.”

VVJ: ‘Opnieuw een uppercut’

Pol Deltour, voorzitter van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ), schrikt van het grote aantal banen dat bij VTM op de tocht staat. “Na de kaalslag bij Mediahuis vorig jaar is dit opnieuw een uppercut voor de mediasector”, stelt hij vast.

Het enige lichtpunt in deze zaak is volgens Deltour dat DPG Media dit keer open kaart speelt, transparant communiceert over de voorgenomen sanering en ook de procedure van het collectief ontslag zal respecteren. “In tegenstelling met vroeger, toen vaak met een salamitechniek gewerkt werd en op verschillende tijdstippen druppelsgewijs werknemers werden bedankt voor hun diensten.”

“DPG Media zegt dat het evolueert van een tv-bedrijf naar een videobedrijf en dat lijkt erop te wijzen dat het vooral technische functies zullen zijn die gaan sneuvelen”, denkt Deltour. “Op de redactie van News City zouden er geen banen sneuvelen, maar dat weiger ik hier als goed nieuws te bestempelen. We zijn solidair met de 145 mensen die moeten gaan en van wie velen dag aan dag hebben samengewerkt met de mensen op de redactie. Daarnaast zullen we als beroepsorganisatie ook van dichtbij opvolgen of het bedrijf zich houdt aan zijn belofte om geen journalisten te ontslaan.”

Openbare omroep in het vizier?

Wijst deze zoveelste sanering niet op een diepe malaise die al een hele tijd in de mediasector heerst en die slachtoffers blijft maken? “Dat klopt, we hebben nog maar vorig jaar de herstructurering gehad bij Mediahuis en nu is DPG Media aan de beurt. Vraag is zelfs of we niet binnenkort met een derde golf van ontslagen te maken krijgen, wanneer de nieuwe Vlaamse regering die vandaag in de maak is, de ogen richt op de openbare omroep en daar, misschien ook met een politieke afrekening in het achterhoofd, zal toeslaan en aandringen op een sanering? Dat zouden dan drie krimpscenario’s op rij worden. En dit in tijden van fake news, waarbij je zou verwachten dat er net méér wordt geïnvesteerd in performante media.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234