Vrijdag 10/04/2020

Albumrecensie

'137 Avenue Kaniama' van Baloji: Voortreffelijk bipolair!

Beeld Kristin-Lee Moolman

137 Avenue Kaniama is het adres in Lubumbashi waar Baloji zijn verloren gewaande moeder terugzag. Op de gelijknamige plaat vindt hij eindelijk zijn definitieve muzikale identiteit.

De derde plaat van Baloji schiet van bij de eerste ademstoot als een gek over het knisperende gravel. We moesten meteen aan Fela Kuti denken. Niet zozeer vanwege overeenkomstige stijlkenmerken – Baloji blijft slim weg van traditionele afrobeat – maar omdat de furie waarmee Baloji het in 'Glossine' over 'zombies'  heeft, ons doet denken aan de gelijknamige Fela-classic. De songtitel is de medische term voor de beet van de gevreesde tseetseevlieg. Het zegt alles over Baloji's verbetenheid.

Baloji laat de vele kleuren en smaken van Afrikaanse (pop)muziek doorheen deze plaat waaien, van Zimbabwe over Nigeria tot Congo, het land waar hij zijn roots heeft. De aangedikte, morsige analoge synth die de housebeat een zetje geeft, doet bovendien erg
2018 aan. Dit is geen retroshit, maar een cocktail voor Nu en Morgen.

Beeld Kristin-Lee Moolman

"Ik wou dat ik rationeel was, maar ik ben nog altijd een kind", vertelde de Luikse Gentenaar Baloji onlangs nog in deze krant. Bullshit, roepen wij dan. 137 Avenue Kaniama getuigt niet alleen van een fijngeslepen muzikaal instinct en veel joie de vivre, maar ook van een brede, intelligente kijk op de wereld. Baloji put inspiratie uit verontwaardiging en naastenliefde, uit verbazing en meewarigheid. Hij bekritiseert en relativeert, schudt de weltschmerz van zich af met een bombardement feestelijke grooves.

Dolende zielen

Zo ademt 'Soleil De Volt' niet alleen Manu Dibango, maar ook Blood Orange. Zo knipoogt die track niet alleen naar 90's techno, maar ook naar 70's fusion (check die vingervlugge jazzy keyboardsolo!). U shaket en zweet er misschien graag op – en dat is oké – maar weet dat het nummer gaat over het huis in Lubumbashi waar Baloji als kind woonde en waar hij amper zes maanden per jaar elektriciteit had. Halverwege het liedje hekelt de zanger de Congolese regering, die het internetgebruik beperkt door nu en dan de 3G-ontvangst af te sluiten.

Nog meer tweestrijd huist in 'Bipolaire / Les Noirs', dat over de joligheid van Amadou & Mariam beschikt, maar eigenlijk uithaalt naar grote platenfirma's die jonge, naïeve artiesten mooie beloftes voorschotelen die nooit worden ingelost. Dolende zielen wier gps is dolgedraaid, doen er hun voordeel mee.
137 Avenue Kaniama is thuiskomen.

137 Avenue Kaniama is nu uit bij PIAS. Lees hier ons interview met Baloji.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234