Maandag 23/09/2019

BIOSCOOPTIPS

10 films die u deze week niet mag missen

Beeld RV

1. Die Hard & Home Alone

Begrijp ons niet verkeerd: met bovenstaande titel wensen we u heus geen harde en eenzame dood in eigen huis toe. Wel willen we u wijzen op een behoorlijk geweldige double bill. Sinds dit najaar projecteert Kinepolis elke derde maandag van de week een filmklassieker op het grote scherm, en met kerstmis in zicht mogen dat er zelfs twee zijn. Volgende week liggen Die Hard en Home Alone voor u onder de boom, misschien wel de bekendste Amerikaanse kerstfilms aller tijden. 

Op 18/12 in de Kinepolis-bioscopen.

2. Coco

Na twee mindere vervolgfilms heeft animatiestudio Pixar weer origineel werk klaar. Coco speelt zich af op Día de los Muertos, het uitbundige dodenfeest in Mexico wanneer wij ons mistroostige Allerheiligen vieren. Opnieuw heeft Pixar de grenzen van het technisch mogelijke verlegd, nooit eerder heeft de dood er zo mooi uitgezien. Maar de film heeft ook een sterk verhaal met vernuftige plottwists die tot het einde emotioneel weten te verrassen. Herinnert u zich het zakdoekmoment uit Toy Story 3 nog? Serieus, wij verdenken regisseur Lee Unkrich ervan aandelen van Kleenex te hebben. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, ons interview met maker Lee Unkrich en onze reportage vanop de campus van Pixar.

3. Star Wars: The Last Jedi

Twee uur en 32 minuten. Zo lang heeft nieuwbakken Star Wars-regisseur Rian Johnson nodig om zijn verhaal te vertellen. The Last Jedi verveelt geen minuut. Al blijven we achteraf met meer vragen zitten, dan we aan de film begonnen zijn. De grootste verrassing van The Last Jedi is Mark Hamill. Dat lijkt contradictorisch, want na de woordeloze cameo in The Force Awakens stond de terugkeer van Luke Skywalker in de sterren geschreven. Maar de 66-jarige acteur speelt na de soms knullige prestaties van veertig jaar geleden hier pas écht de rol van zijn leven. Kortom, het ultieme eerherstel. 

Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en hier ons artikel over de vrouwen van Star Wars.

4. Les triplettes de Belleville

Hopelijk is het nu voor even gedaan met hevige sneeuwbuien, want zaterdag moet u absoluut de deur uit voor het ciné-concert rond Les triplettes de Belleville. Met de fiets, dat spreekt voor zich, want deze très charmant Franse animatiefilm gaat over een jongen die deelneemt aan de Ronde van Frankrijk. De swingende soundtrack – met onder meer het Oscargenomineerde liedje ‘Belleville rendez-vous’ – wordt live gebracht door Le Terrible Orchestre de Belleville, het jazzy ensemble van componist Benoît Charest zelf. 

Op 16/12 in De Roma (Antwerpen).

5. Paddington 2

Kinderfilms maken waar ook volwassenen van smullen: het is niet alleen Pixar gegeven. In Paddington 2 zie je voor de tweede keer een beer broodjes met marmelade smeren, en oh, dat is alweer een wonder. Nooit zag de vacht van de geliefde haarbal er aaibaarder uit, zelden viel er zo hartelijk te lachen met zijn dolle avonturen. Hugh Grant vormt de kers op de taart in deze warme sequel: hij ontpopt zich tot even hilarische als schizofrene schurk. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

6. The Party

Sally Potter bouwt een feestje met The Party, een claustrofobische tragikomedie in stijlvol zwartwit. Als cadeau voor de kijker heeft ze zeven topacteurs (o.a. Kristin Scott Thomas, Timothy Spall en Cillian Murphy) meegebracht. Op een gezellige bijeenkomst van oude vrienden wordt een onprettig nieuwtje onthuld. Het begin van een shitstorm van verwijten, geheimen en fysiek geweld. Potter maakt tussen de lijnen door de staat op van het brexit-tijdperk, maar schenkt de kijker vooral een feestelijke lach op zijn gezicht. 

Nu in de zalen. 

7. The Square

De Gouden Palm van dit jaar doet u schuddebuiken en ongemakkelijk op uw stoel schuifelen. Regisseur Ruben Östlund (Turist) drukt ons met de neus op onze eigen hypocrisie in deze heerlijk vreemde satire van de hedendaagse kunstwereld, maar ook – en vooral – van de moderne mens. Een film als een sociologisch experiment, tjokvol onvergetelijke en hilarische spektakelscènes. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Ruben Östlund.

8. Façades

Kleine geheimen hebben soms grote gevolgen. Dat is de spil van het familiedrama Façades, de nieuwe film van Nathalie Basteyns & Kaat Beels – het regisseursduo achter de tv-reeksen Clan en Beau Séjour. Beels en Basteyns hadden van Façades gemakkelijk een thriller kunnen maken, waarbij spanning het haalt van emotie. Maar dat hebben ze bewust niet gedaan, en dat siert hen. Ze laten Natali Broods en Johan Leysen schitteren in een prachtig acteerduet, en kiezen voor schoonheid van het tragische soort. 

Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met Johan Leysen.

9. Pi

Als u na het zien van mother! dacht dat regisseur Darren Aronofsky helemaal gek was geworden, dan vergist u zich: de man is altijd krankzinnig geweest. Dat kan u deze week met eigen ogen gaan vaststellen in Aronofsky’s geschifte debuut Pi. De film gaat over een paranoïde wiskundige die op zoek gaat naar het Getal der Getallen, dat alle geheimen van het universum kan verklaren. Snacktip: in Cinematek vindt u geen popcorn, dus schil op voorhand enkele vierkantswortels. 

Op 13/12 in Cinematek (Brussel).

10. The Woman Who Left

Het evenement van het filmjaar 2017? Dat er voor het eerst een film van de Filipijnse regisseur Lav Diaz in ons land in roulatie komt. Met films die makkelijk zes, soms acht en uitzonderlijk zelfs tien uur duren, heeft hij het de potentiële distributeurs nooit makkelijk gemaakt. Maar geduld loont, niet alleen voor de Belgische cinefiel, maar ook voor Diaz. Hij was 57, en had al 18 films op zijn actief, toen hij vorig jaar voor The Woman Who Left de Gouden Leeuw won op het filmfestival van Venetië. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234