Zaterdag 21/09/2019

Film Top 10

10 films die u deze week absoluut moet zien

Beeld Getty Images

1. Blade Runner 2049

Als er één regisseur met zijn fikken aan Blade Runner mocht zitten, dan wel Denis Villeneuve (Arrival). De Canadees doet met Blade Runner 2049 wat alleen hij vandaag kan in Hollywood: een als peperdure blockbuster verpakte arthousefilm maken. Dit is een sequel met ballen, gedragen door filosofische overpeinzingen, apocalyptische beelden en subtiele vertolkingen van Ryan Gosling en Harrison Ford. Ga voor een zo groot mogelijk scherm zitten en laat je opslokken door dit prachtige monster. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met de cast en crew.

2. Le fidèle

Kan je een film tegelijk ietwat gebrekkig, en toch subliem vinden? Ja, zo bewijst Le fidèle. Michaël R. Roskam (Rundskop) serveert verrassende cinema met wervelende actie, een rammelende laatste akte en een onvergetelijke romance. Wat aanvankelijk een elegante gangsterfilm lijkt, wordt steeds meer een passionele ode aan de liefde. Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos vormen zo’n magnetisch koppel dat je de film met plezier zijn scenariofoutjes vergeeft. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie, ons verslag van een avond in Toronto met Matthias Schoenaerts en onze interviews met Michaël R. Roskam.

3. Jurassic Night

In 2015 groef Colin Trevorrow het skelet van de Jurassic Park-franchise weer op met Jurassic World, en over een jaartje stormt er alweer een vervolg de bioscoop binnen. Maar bij Cinematek kijken ze eerst nog even terug naar hoe het ooit begon. Op één avond tijd jagen ze er in Flagey de volledige oorspronkelijke trilogie door: Jurassic Park, The Lost World en Jurassic Park III. Nostalgie troef, en bovendien een ideale gelegenheid om te bestuderen hoe digitale effecten er tussen 1993 en 2001 op vooruit gingen. Op 7/10 in Flagey (Brussel).

4. Loveless

Mother Russia is een selfie-verslaafde bitch in het allegorische scheidingsdrama Loveless, dat de Juryprijs won in Cannes. Topregisseur Andrej Zvjagintsev (Leviathan) observeert twee antipathieke egoïsten die uit elkaar gaan en vechten om de voogdij over hun 12-jarige zoontje vooral niét te krijgen. Het emotioneel verwaarloosde kind staat symbool voor de Russische burger. Een bikkelhard portret van een gezin én een land, dat een stevige knoop in je maag legt met visueel superieure feelbad-cinema. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met Zvjagintsev.

5. We Stood Like Kings plays Koyaanisqatsi

Wie Koyaanisqatsi zegt – enfin, denkt, want zo’n titel luidop uitspreken is vragen om een tongblessure – hoort meteen de muziek van Philip Glass. Je kan je deze woordeloze eighties-documentaire over het almaar versnellende leven op aarde haast niet inbeelden zonder Glass’ majestueuze, op en neer dwarrelende orgelklanken. Maar precies die uitdaging is het Brusselse post-rockkwartet We Stood Like Kings aangegaan. Zij bedachten een nieuwe score voor de film, en komen die live voor u spelen tijdens een nu al memorabel filmconcert. Op 6/10 in Cinema Zed (Leuven).

6. The Beguiled

Sofia Coppola is terug. Na een reeks mindere films weet de regisseuse van Lost in Translation eindelijk weer te verrassen met The Beguiled: een spannend en sexy verhaal over mannen en vrouwen, en wat ze op elkaar projecteren. Colin Farrell speelt een soldaat die gewond raakt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog: hij krijgt onderdak in een meisjesinternaat, geleid door Nicole Kidman. De film is één en al (seksueel) gespannen opbouw, totdat onvermijdelijk de bom barst. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met Sofia Coppola.

7. Winter’s Bone

Vandaag is ze een van de best betaalde actrices ter wereld en heeft ze een Oscar op haar schouw staan, maar ooit was Jennifer Lawrence nog een piepjonge belofte. Voordat The Hunger Games haar richting sterrendom katapulteerde, beleefde ze haar doorbraak met Winter’s Bone, een bikkelharde thriller waarin een jonge vrouw op zoek gaat naar haar vermiste vader. De rol leverde Lawrence op haar twintigste al een eerste Oscarnominatie (van de vier) op. Op 7/10 in Cinema Zuid (Antwerpen).

8. Un beau soleil intérieur

Luchtig hoeft geen synoniem te zijn voor leeghoofdig, zo bewijst dit heerlijke vrouwenportret van Claire Denis (Beau travail). Juliette Binoche speelt een alleenstaande schilderes die op zoek is naar de Ware Liefde – of toch niet. Of wel? Ze weet het zelf niet goed, quoi. Subtiele humor en realistische, vaak zelfs stuntelige dialogen stuwen Binoche naar haar beste vertolking in jaren. Nu in de zalen.

9. An Inconvenient Sequel

An Inconvenient Sequel: Truth to Power vertelt in wezen hetzelfde verhaal als An Inconvenient Truth, maar heeft de actualiteit aan zijn kant. Met een Amerikaanse president die niet gelooft in klimaatopwarming en de ene natuurramp na de andere, voelt de sequel een stuk prangender aan dan het origineel. Meer dan een verfilmde powerpoint-presentatie van Al Gore zelf is An Inconvenient Sequel een echte documentaire, die je met je neus op de feiten drukt. Nu in de zalen. Lees hier ons interview met Al Gore.

10. Wind River

Als u Sicario of Hell or High Water gezien hebt, dan weet u al dat scenarist Taylor Sheridan een serieus stukje kan schrijven. Maar ook achter de camera is de man duidelijk in zijn sas: zijn regiedebuut Wind River, met Jeremy Renner en Elizabeth Olsen als detectives die een moord in een indianenreservaat komen onderzoeken, is een zelfverzekerde en knap gefilmde thriller met diepgang. Op het filmfestival van Cannes mocht Sheridan meteen de trofee voor de beste regie (in de Un Certain Regard-competitie) in de lucht steken. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234