Vrijdag 24/05/2019

Tv & Media

“1 euro belastinggeld investeren in VRT levert 2,5 euro op voor economie”: VRT gaat reclameplafond te lijf

Beeld Illias Teirlinck

De VRT wil meer reclame-inkomsten binnenhalen. Een nieuw onafhankelijk onderzoek naar het economisch belang van de openbare omroep moet die eis kracht bij zetten.

Het zogenaamde reclameplafond, dat de reclame-inkomsten van de VRT aan banden legt, is VRT-CEO Paul Lembrechts al langer een doorn in het oog. Dat plafond bepaalt hoeveel reclamegeld de openbare omroep maximaal mag binnenhalen. In 2017 was dat 73,1 miljoen euro, een bedrag dat met 7,5 miljoen euro overschreden werd. Wat de VRT op behoorlijk wat kritiek kwam te staan. Het extra reclamegeld dat zo bij de VRT belandt zou immers marktverstorend werken en ten koste gaan van de commerciële radiozenders. 

Lembrechts maakte bij de voorstelling van het jaarverslag al duidelijk wat hij daar van vond. Volgens hem moest de politiek kiezen: ofwel de VRT meer geld ter beschikking stellen, ofwel dat reclameplafond fors optrekken. 
 Met de onderhandelingen voor een nieuwe beheersovereenkomst – het contract tussen de Vlaamse overheid en de VRT – in het vooruitzicht schakelt de VRT-CEO nog een versnelling hoger in zijn strijd tegen het volgens hem te lage reclameplafond. 

Paul Lembrechts, de CEO van de VRT. Beeld belga

Lembrechts kwam donderdagochtend in het Vlaams Parlement een onafhankelijke studie van de VUB en KU Leuven voorstellen die de economische impact van de openbare omroep in kaart brengt. En dat toont zwart op wit aan dat zo’n reclameplafond niet noodzakelijk een positief effect heeft op de markt, zegt Lembrechts. “Adverteerders kopen een combinatie van advertentieruimte bij openbare én commerciële omroepen. Het plafond kan hen beperken bij die nationale of regionale campagnes.” Op die manier kan het reclameplafond een negatief effect hebben op alle radiozenders, zowel openbaar als commercieel. 

De studie becijfert verder ook de economische return van de VRT. De 267 miljoen euro overheidsgeld die de openbare omroep in 2016 kreeg genereerde 670 miljoen euro economische meerwaarde. “1 euro belastinggeld investeren in de VRT levert 2,5 euro op voor de economie", legt Lembrechts uit. “Bespaar je op de VRT, dan bespaar je dus ook op de economie en samenleving.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.