Snapchat

Waarom het zo gezellig is op Snapchat

Vier redenen waarom sociaal medium Snapchat intussen groter is dan Twitter

Het wordt steeds gezelliger op Snapchat. Voor veel mensen blijft het een puberaal medium, maar de tijd dat je er alleen blootfoto's zag, is al lang voorbij. Wie Snapchat niet begrijpt, moet wat meer moeite doen.

Liefst 150 miljoen mensen kijken dagelijks via Snapchat naar foto's en video's die een dag later weer spoorloos verdwenen zijn. Dat blijkt uit cijfers van Bloomberg, dat opmerkt dat de app Twitter (140 miljoen gebruikers) voorbijsteekt. Het is een spectaculaire en veelzeggende groei voor een app die nog maar vier jaar bestaat. Vier vaststellingen die uitleggen waarom het medium alleen maar belangrijker zal worden.

1. Als je het niet begrijpt, dan heeft dat een reden

"Toen ik Snapchat voor de eerste keer installeerde, heb ik het meteen weer verwijderd. Ik kon er gewoon niet aan uit", herinnert tv-maker Stijn Steyaert zich. Hij installeerde de app later opnieuw en nam de tijd om ze te leren kennen. Nu worden zijn humoristische verhalen gemiddeld door 1.600 mensen bekeken.

Die schrikreactie is logisch bij mensen die Snapchat voor het eerst gebruiken. Anders dan bij Instagram, Facebook en Twitter vertrek je niet vanuit een vertrouwd nieuwsoverzicht. Je krijgt gewoon het beeld van de camera op je smartphone te zien. Snapchat smeekt bijna: film of fotografeer iets, en doe er iets leuks mee.

Dat is verwarrend, en het vraagt tijd om te appreciëren op welke manier Snapchat werkt. Vooralsnog blijken vooral jongeren dat te doen. Volgens experts maakt Snapchat zijn app bewust ingewikkeld, om het oudere publiek op een afstand te houden. "Maar dat geloof ik niet", oppert Rik Boey van Qmusic. De radiopresentator gebruikt het sociale netwerk onder meer als verlengstuk van zijn programma. "Snapchat is helemaal niet zo ingewikkeld. Het is een van de weinige apps die je volledig kunt bedienen door te swipen. Je veegt van het ene scherm naar het andere, en eigenlijk is dat een genot."

2. Dit is beter dan televisie

Share

'Je krijgt maar 10 seconden om iets te vertellen. Dat dwingt je om creatief te zijn'

Stijn Steyaert, tv-maker

Snapchat is als app eigenlijk heel bizar. Het legt ook behoorlijk wat beperkingen op, erkent Steyaert. "Je moet verticaal filmen, wat eigenlijk not done is. Maar Snapchat komt ermee weg."

Diezelfde beperkingen zorgen er zelfs voor dat Snapchat zich ontpopt tot een van de creatiefste sociale netwerken van dit moment. "Je krijgt maar 10 seconden om iets te vertellen, waardoor je in verschillende scènes moet denken. Dat dwingt je om creatief te zijn, op dezelfde manier waarop Twitter je uitdaagt om een boodschap over te brengen in 140 tekens. Het is interessant hoe mensen daar, elk op hun manier, mee omgaan."

Alle gebruikers zijn een tv-kanaal geworden, waar meestal wel iets interessants op te zien is. "Voor ik ga slapen, houd ik een mini-tv-avondje en veeg ik door alle Snapchat-verhalen", zegt Steyaert. "Je zapt van gebruiker naar gebruiker, net zoals op tv. Heerlijk."

3. We zijn de likes en hartjes beu

©Charlotte Dumortier
Share

'Op Instagram moet alles zo perfect zijn: ideale afmetingen, een filter. Op Snapchat moet dat allemaal niet. Het is heel ongedwongen'

"Op Instagram moet alles zo perfect zijn. Je kiest een mooie foto en gebruikt een raster om de ideale afmetingen te bepalen. En dan probeer je nog eens twintig verschillende filters uit", zucht Boey. "Op Snapchat moet dat allemaal niet. Het is heel ongedwongen."

Het is belangrijk dat een Instagram-foto er zo perfect uitziet, omdat we willen dat zo veel mogelijk mensen op het hartje klikken. Op Snapchat bestaan geen likes, en dat werkt bevrijdend. Het moet niet zo perfect zijn, want je beeld verdwijnt na een paar seconden. Tegelijk leidt dat ertoe dat mensen elke dag terugkomen: omdat ze anders verhalen kunnen missen die maximaal 24 uur te bekijken zijn.

Aan die ongedwongen tijdelijkheid zijn ook nadelen verbonden. Op Snapchat ga je sneller filmpjes en foto's plaatsen als je dronken bent, of durf je al eens een foto te sturen met een stukje bloot vlees op. Maar dat is ook best spannend.

4. Merken en bedrijven zoeken nog hun weg

Veel merken en bedrijven hebben moeite om Snapchat te omarmen. Ook zij moeten zich aanpassen aan de specifieke wetten die het sociale medium stelt. Een reclamespot voor tv vertaal je nu eenmaal niet zomaar naar een verticaal smartphonescherm.

De zoektocht naar die geschikte aanpak valt op. "De VRT had een proefproject lopen om Het journaal naar Snapchat te vertalen, maar ik haakte af. Het was met jingles en kwam iets te kinderachtig over", zegt Steyaert. "Ze moeten de juiste toon nog vinden. Het mag allemaal wat strakker, met een bepaalde sérieux."

Voor adverteerders komt het succes van Snapchat wel op een bijzonder interessant moment, denkt de tv-maker. "In tijden van adblockers is dit een bijzonder goede manier om hun doelgroep aan te spreken."

zine