Games

“Sommige games vertellen wat een boek net niet kan”

Gaming als belangrijk intellectueel medium

3 Een screenshot uit 'The Stanley Parable' © rv

Proza verwierf doorheen de eeuwen zijn status als essentieel tijdverdrijf voor intellectuelen. Zien we stilaan dezelfde evolutie bij games? Marco Caracciolo, game-expert en lector in de literatuurwetenschappen, is overtuigd van wel. 

In 1605 veranderde de culturele wereld voorgoed: Miguel de Cervantes schreef met Don Quichot de eerste zelfreflectieve roman in de geschiedenis van de literatuur – een doldwaas ridderverhaal over een man die op een absurde kruistocht trekt na het verslinden van, jawel, te veel ridderverhalen. Tot dan toe was de literatuur vooral een banaal tijdverdrijf geweest. Vandaag is het dat allesbehalve, maar lijdt een ander, nieuwer medium onder dat vooroordeel: gaming.

“Lezen wordt pas sinds kort gezien als heilzaam voor de geest en voor de maatschappij”, zegt Marco Caracciolo van de UGent.

nieuws

cult

zine