interview

"Sociale media zijn niet verslavend, we zoeken gewoon afleiding. Van een saaie partner of zo"

Nir Eyal, auteur van de bestseller Hooked, ziet geen kwaad in de verslavende werking van tech­producten. "Social media zijn geen drugs. We snuiven geen Facebook." We moeten simpelweg leren omgaan met onze nieuwe digitale gewoontes.

Zorg dat je niet afgeleid kunt raken. Wees indistractable, dan beheers je de belangrijkste vaardigheid van deze eeuw. Dat stelt Nir Eyal, de Amerikaanse schrijver van de zo-maak-je-mensen-verslingerd-aan-je-product-bijbel Hooked, en evangelist van het behavioral design.

Share

'Cannabis en Facebook, allebei zijn ze mogelijk verslavend. Maar álles wat je afleidt van pijn kan verslavend zijn. Ook religie, seks, eten'

Nir Eyal

Het is een opvallend pleidooi voor de man die ons een paar jaar geleden in zijn bestseller Hooked nog fijntjes wist uit te leggen dat mensen worden gedreven door interne prikkels als verveling en eenzaamheid, waarvan bedrijven handig gebruik kunnen maken. Itches, noemt Eyal die. Jeuk waaraan Instagram of Facebook krabt met posts van anderen, met likes en reacties.

nieuws

zine