Virtual Reality

Second Life leeft en kiest voor virtual reality

LindenLab wil sociale interactie tussen spelers verbeteren

3 © LindenLab

Second Life, dat nog altijd bijna een miljoen gebruikers telt, werkt aan een virtualrealityopvolger. Het bedrijf wil zo vooral de sociale interactie tussen spelers makkelijker maken.

De kans is groot dat u Second Life al lang vergeten bent, maar eigenlijk gaat het bijzonder goed met het online spelprogramma. Zo goed zelfs dat ontwikkelaar Linden Lab nu investeert in virtual reality, waarbij gebruikers met een bril echt door de virtuele wereld kunnen wandelen. De opvolger van Second Life krijgt alvast de naam Project Sansar.

Share

Eens het nieuwe er wat van af was, liep Second Life leeg, onder andere omdat het spel te veel tijd vroeg

Het programma waarin je met een avatar een dubbelleven kon leiden, was dik tien jaar geleden bijzonder populair. Even zag het er zelfs naar uit dat Second Life daadwerkelijk een soort parallelle wereld zou worden, waarin bedrijven echt geld konden verdienen door transacties van de avatars, die bijvoorbeeld een lap grond kochten om er iets te bouwen. Maar eens het nieuwe er wat van af was, liep Second Life leeg, onder andere omdat het spel te veel tijd vroeg.

3 © LindenLab

Nu blijkt, zo achterhaalde site Business Insider, dat de virtuele wereld wel nog leeft, maar dan in stilte. Er zijn 900.000 actieve spelers per maand, wat niet zoveel minder is dat de 1,1 miljoen gebruikers op haar hoogtepunt. Op jaarbasis circuleert er 455 miljoen euro in de virtuele economie en is Second Life winstgevend.

Nu al zijn er gebruikers die samen het Berlijn uit de jaren 20 van de vorige eeuw hebben nagebouwd, avatars kunnen er op bezoek als ze bereid zijn zich te kleden volgens die tijd. De Amerikaanse non-profitorganisatie TechSoup organiseert vergaderingen in Second Life. Texas A&M organiseert er lezingen.

Share

'Het sociale aspect zal gigantisch zijn in de virtuele realiteit'

Ebbe Altberg, CEO Second Life
3 © LindenLab

Dit soort initiatieven doet Linden Lab besluiten dat er bij de gebruikers nood is aan sociale interactie en ontmoetingsgelegenheden. "Het sociale aspect zal gigantisch zijn in de virtuele realiteit", denkt CEO Ebbe Altberg, die 200 mensen tewerkstelt.

Gecombineerd met de opmars van de 3D-techniek ziet het bedrijf hier kansen om het programma weer spraakmakend te maken. Het bedrijf werkt nu aan haar technische onderbouw voor haar virtualrealityprogramma. Het is vooral belangrijk dat de gebruikers makkelijk zelf nieuwe werelden kunnen creëren. Ebbe refereert daarbij naar WordPress, een programma waarmee bloggers heel makkelijk een professioneel ogende site konden maken. Wanneer Sansar gelanceerd wordt, is nog niet duidelijk.

nieuws

cult