Pokémon Go

Proximusklanten kunnen weer jagen op Pokémon

1 © REUTERS

De missie 'to catch 'em all' kan weer doorgaan voor Proximusklanten met een abonnement. Gebruikers van het mobiele netwerk konden sinds 6 uur gisterenochtend geen Pokémon Go meer spelen via 3G of 4G. Sinds vannacht is het probleem opgelost, meldt het bedrijf.

Verschillende Proximusgebruikers meldden dat ze telkens het bericht 'login failed' te zien kregen wanneer ze probeerden in te loggen via een mobiel netwerk. Via wifi lukte inloggen wel. 

Om wereldwijd alle spelers te beschermen is er volgens Proximus vrijdagmorgen bij Niantic een beveiligingsmechanisme in werking getreden en werd de verbinding met het Proximus-netwerk deels verbroken. "Dit kwam door misbruik met vele simultane data verbindingen, door een speler met een anonieme prepaid kaart", klinkt het in een persbericht.

Een gebruiker van Reddit claimde gisteren dat Niantic alle toegang tot de Pokémon Go-servers via de ip's van Proximus blokkeert omdat het Pokémon-bedrijf zou denken dat hij de dienst FastPokeMap draait via de IP-adressen van de mobiele operator.

Proximus bevestigde gisteren de problemen, en zat duidelijk verveeld met de zaak. Vandaag meldt het bedrijf dat het probleem sinds 2.30 uur vannacht is opgelost.

Proximus zal zijn promotie (tot 31 oktober) voor gratis dataverbruik voor Pokémon Go blijven aanbieden aan zijn klanten met een abonnement. Maar om overlast van het platform van Niantic in de toekomst te vermijden door onrechtmatig gebruik van het spel via anonieme prepaid kaarten, heeft Proximus beslist om het gratis aanbod vanaf vandaag niet verder aan te bieden aan prepaid klanten. Deze klanten worden via sms verwittigd.

cult

zine