Influencers

Paniek bij Vlaamse influencers na nieuwe richtlijnen

"Zo verlies je al je geloofwaardigheid"

Nieuwe, strenge richtlijnen voor online influencers brachten een schokgolf teweeg onder populaire Vlaamse youtubers en instagrammers. Ze zouden voortaan veel duidelijker moeten aangeven wanneer ze iets in ruil krijgen voor een Instagram- of blogpost, iets wat ze nu nog nauwelijks doen. Zo'n vaart loopt het niet, sust economieminister Kris Peeters (CD&V).

Temptation Island-verleiders die gratis in een winkelketen mogen shoppen, radiopresentatoren en acteurs die een weekend met een mobilehome rondrijden: BV’s, modebloggers en andere online influencers met een grote schare volgers op Instagram en YouTube krijgen vaak producten, reizen, kleren, huurauto’s en trips aangeboden. Merken hopen dat influencers in ruil massaal foto’s en video’s van hun producten op Instagram en andere sociale media plaatsen.

Het heet influencermarketing en het is nogal populair bij bedrijven en pr-bureaus, juist omdat het voor het publiek een oprechte manier van aanbevelen lijkt.

nieuws

cult

zine