technologie

Je leest e-books? Dan lezen uitgevers en producenten met je mee

- Door: Sander Denayer - Bron: BuzzFeed, NRC
1 © thinkstock

Lees je vaak een e-book? Wel dan is de kans groot dat de uitgever en e-bookproducent meeleest. Dat blijkt uit de gegevens van de Canadese e-bookproducent Kobo die BuzzFeed kon inkijken.

Share

Met de opkomst digitaal lezen is het mogelijk om er achter te komen hoe onze klant van het boek gebruik maakt

Kobo

De data die Kobo vrijgaf zijn interessant, maar ook pijnlijk. De Amerikaanse schrijfster Donna Tartt die een Pulitzer Prize in de wacht sleep voor haar roman 'The Goldfinch' ('Het Puttertje') kan de lezers duidelijk niet overtuigen. Uit de gegevens blijkt dat de meesten het boek niet uitlezen. Minder dan de helft leest het boek dat 928 pagina's telt helemaal uit.

Ongeopende boeken
De e-readers en tablets maken het mogelijk om het leesgedrag tot in detail te volgen. "'Met de opkomst van digitaal lezen is het mogelijk om er achter te komen hoe onze klant van het boek gebruik maakt", stelt producent Kobo in het rapport. "Welke boeken ongeopend zijn gebleven, welke boeken helemaal uit zijn gelezen en hoe snel dat werd gedaan."

"We gaan boeken niet inkorten"
Kobo kan zijn lezers beter leren kennen en misschien zoals Netflix slimme aanbevelingen gebaseerd op het leesgedrag en keuzes. Maar het Canadese bedrijf laat wel weten dat ze boeken bijvoorbeeld niet zal inkorten omdat een groot deel het niet uitleest. Kobo is de eerste producent die naar buitenkomt met de data. Apple en Amazon zijn dat voorlopig niet van plan.

nieuws

cult