sociale media

Nepnieuws was vooral effectief op Instagram

Amerikanen zagen minder Russisch nepnieuws op Instagram, maar ze reageerden er wel meer op

- Freek Evers - Bron: Recode, The New York Times

Wie nepnieuws zegt, denkt Facebook. Maar nu blijkt dat ook de tijdlijn van het hippe zusje Instagram een belangrijke drager is voor Russische nepnieuwscampagnes. Sterker zelfs: “Instagram was misschien wel het meest effectieve platform.”

Hoe ging het Russische trollenleger, dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 probeerde te beïnvloeden, nu precies te werk? Die vraag houdt de Verenigde Staten al meer dan twee jaar in de ban. Deze week werden twee onderzoeken gepubliceerd die meer inzicht bieden in de tactieken van het Internet Research Agency (IRA). Die Russische organisatie zette in opdracht van het Kremlin desinformatiecampagnes op om onrust te veroorzaken in de VS.

Opvallend aan het rapport van sociaalmediabedrijf New Knowledge, in samenwerking met Columbia University and Canfield Research, is dat de rol van Instagram in de nepnieuwscarrousel tot nu toe onderbelicht bleef.

nieuws

cult

zine