Internetconsument

Een papieren zak van Raf Simons voor 630 euro: merkengekte swingt de pan uit

5 De papieren Vasari-tas van Raf Simons bij Jil Sander © rv/jil sander raf simons

Een paperclip van Prada: 160 euro. Een lucifer van Supreme: 10 euro. Meteen uitverkocht. Het internet, de sociale media en marketing drijven de merkengekte tot ongekende hoogte.

Eigenlijk heeft Jeffrey Hoogendijk (31) geen tijd voor dit gesprek. "Ik heb zo meteen een belangrijke afspraak", zegt hij. "Een grote klant heeft nieuwe kleren nodig." Gelukkig komt de klant te laat en kunnen we het hebben over de exclusieve objecten die Hoogendijk in zijn galerie Almost Not Done in Amsterdam verkoopt, naast kleding van bijvoorbeeld Raf Simons, Comme des Garçons en het streetwearmerk Supreme.

Zoals de Supreme X Coleman-CT200U-minibike, een piepkleine crossbrommer - een verovering die de rapper Lil' Kleine 'toevallig' vlak na dit interview op zijn Instagram laat zien. Of de Supreme-accessoires die Hoogendijk bij de opening in juni 2017 in de winkel had, van een hamer (170 euro) tot lucifers (10 euro). Allemaal verkocht.

Op Hoogendijks bureau staat een Balenciaga-mok met daarop 'Balenciaga' in de stijl van het Bernie Sanders-campagnelogo. "Ik had 'm al tien keer weg kunnen doen, maar ik hou hem zelf", zegt hij. De mok, uit de Balenciaga X Colette-collectie (oplage 900 stuks), is inmiddels alleen nog op eBay te vinden voor rond de 130 euro, want ze waren bij de presentatie in de Parijse modeweek meteen uitverkocht.

5 Supreme X Coleman-CT200U-minibike © rv/supreme,coleman

Snel verdiend

De afgelopen jaren kwam dit soort gewone gebruiksobjecten ook terug in de collecties van modemerken, in een eigen exclusieve versie: de Prada-paperclip van deze zomer bijvoorbeeld (160 euro), of de Balenciaga-fiets (ook verkrijgbaar met kinderzitje, 3.900 euro) uit de lente- en zomercollectie 2018. De items zijn vaak veelbesproken, bekritiseerd en extreem gewild.

De schaarste is volgens Hoogendijk een van de redenen voor de gretigheid van kopers. "Kijk," wijst hij naar de Supreme-minibike in de hoek van de zaak, "zonder Supreme-stickers kost dit brommertje 600 euro, met 1.150. Een week na de release kostte hij al 3.000, in Azië kost hij nu tussen 6.000 en 10.000 euro."

Vooral bij de accessoires van Supreme komt zo'n duizelingwekkende waardestijging voor. Jeffrey: "Hun werkwijze is futuristisch. De massamode werkt normaal gesproken met een zomer- en winterseizoen; je toont je spullen op de catwalk, een tijdje later liggen ze in de winkel en daarna in de uitverkoop. Dat weten mensen. Supreme heeft in de plaats daarvan een onlinecatalogus, met alles dat uitkomt. Je weet alleen niet wanneer het uitkomt, en hoeveel ervan uitkomt. Daardoor wordt het meer waard."

Zo kocht Jordy Gijsberts (25), een verzamelaar van Supreme-accessoires en de beheerder van een Facebook-groep voor Supreme-spullen (14.000 leden) en van zijn Instagram-account (15.500 volgers), meteen het Everlast X Supreme-sportmatje toen dat twee weken geleden 'dropte' in Supremes webshop. "Geen idee wat ik ermee moet", lacht hij. Het matje (70 euro) staat nu alweer voor minstens 200 euro op eBay.

Gijsberts weet wel waarom zo veel (met name jonge) mensen bezig zijn met het merk. "De hype is enorm. Je hoeft Instagram maar open te gooien en je ziet ze voorbijkomen. Vroeger had ik op mijn 12de of 13de een krantenwijk. Nu zie ik dat mensen van 12, 13 jaar voor 200 euro een trui kopen en voor twee keer zoveel verkopen. Dat is snel verdiend."

Ook de humor van het gewone object in luxejas is een belangrijk element van de aantrekkingskracht. Gijsberts over zijn Supreme-koevoet: "Wie verzint het om een koevoet met Supreme erop te verkopen, met op de zijkant 'shit happens'? Dat vind ik gewoon geniaal, omdat het zo direct en zo simpel is." Gebruikt hij de koevoet ook? "Nee, dan kan ik hem net zo goed meteen in het kanaal gooien."

5 Supreme 'shit happens' koevoet © rv/supreme

nieuws

cult

zine