Mediagebruik

De digitale revolutie is er: smartphonegebruik ontploft de volgende vijf jaar

2 Datagebruik via smartphone zal vertienvoudigen tegen 2020 ©Thinkstock

De spectaculaire groei van het smartphonegebruik zal de volgende jaren voor een wereldwijde revolutie in de media zorgen. Dat staat in twee nieuwe studies die de Financial Times publiceert. Volgens hen zal bijna de hele wereld een smartphone gebruiken om video's te bekijken en nieuws te volgen.

Share

Een steeds groter wordende groep van mensen zal beslissen waar, wanneer en hoe ze het nieuws zullen volgen, muziek zullen beluisteren, films zullen bekijken of boeken zullen lezen

Het zijn harde maar duidelijke cijfers in de studie van de Zweedse groep Ericsson: twee derde van de wereldbevolking zal tegen 2020 een smartphone gebruiken; het aantal abonnementen bij telecomproviders voor smartphones zal de komende vijf jaar verdubbelen en twee op de drie dollars die aan internet worden gespendeerd zullen bedoeld zijn voor mobiel gebruik. Er wordt zelfs voorspeld dat er meer verkochte smartphone-abonnementen dan mensen op deze planeet zullen zijn: van 7,1 miljard in 2014 naar 9,2 miljard in 2020. De belangrijkste oorzaken daarvoor zijn een enorme groei in opkomende economieën en de smartphones die een stuk goedkoper zullen worden.

Een andere studie van accountantbedrijf PriceWaterhouseCoopers (PwC) voorspelt verstrekkende gevolgen voor de mediasector, omdat twee derde van het internetgebruik aan video besteed zal worden. Volgens dat rapport zullen de totale inkomsten van de media- en entertainment-industrie jaarlijks met 5,1 procent groeien tot 2,2 biljoen dollar in 2019. Maar de snelste groei is voor de inkomsten die komen van internetabonnementen. Die groeien met 8,8 procent tot 686 miljard dollar, gevolgd door een groei van 4,7 procent tot 666,8 miljard dollar voor advertentie-inkomsten.

Zestig procent van alle mobiele datagebruik zal tegen 2020 voor rekening van video zijn ©Thinkstock

Datagebruik

Volgens de studie van Ericsson zal het globale datagebruik via smartphone vertienvoudigen tegen 2020. Het aantal videostreams zal jaarlijks met 55 procent groeien. Het gemiddelde dataverbruik per persoon op de smartphone was 1 gigabyte in 2014 en zal 4,9 gigabyte zijn in 2020. Zestig procent van alle mobiele datagebruik zal tegen 2020 voor rekening van video zijn. Hoewel online videoreclame maar een klein deel van de totale tv-reclame zal bedragen, zal het aandeel toch groeien van 2,8 procent vorig jaar naar 5,7 procent in 2019.

Dat zal ervoor zorgen dat een steeds groter wordende groep van mensen zal beslissen waar, wanneer en hoe ze het nieuws zullen volgen, muziek zullen beluisteren, films zullen bekijken of boeken zullen lezen. Die verschuiving heeft verstrekkende gevolgen voor mediabedrijven die hun businessmodel moeten aanpassen aan het veranderende gedrag van de consument. "De consumenten zullen wel betalen voor content maar ze zijn erg veeleisend over voor wat ze willen betalen en wanneer en hoe ze willen betalen", zegt Marcel Fenez van PwC in de Financial Times.

nieuws