milieu

De concurrent voor Google? Deze zoekmachine plant voor elke klik een boom

2 80 procent van de winst uit reclame-inkomsten gebruikt Ecosia om bomen te planten in onder meer Peru, Madagaska en Burkina Faso. © Thinkstock

De planeet redden terwijl je rondsurft? Het lijkt iets vreemds, maar het is wel degelijk mogelijk. En dat dankzij Ecosia, een zoekmachine à la Google dus, maar wel ecologisch. Per zoekopdracht - het bedrijf verdient er een halve cent aan advertentie-inkomsten mee - wordt een boom geplant. Intussen staan er wereldwijd al zes miljoen in de grond, en het cijfer loopt op.

Bijna niemand die beseft wat een energie - letterlijk - het slorpt om iets op Google op te zoeken. De zoekmachine verwerkt dagelijks meer dan 3,5 miljard opdrachten, elke seconde klikken wereldwijd zo'n 40.000 mensen via Google door naar andere sites. Ontegensprekelijk dé nummer één dus, maar ook qua energieverbruik prijkt de zoekmachine bovenaan.

Een vergelijking, volgens de Nederlandse krant 'Trouw': 3,5 miljard zoekopdrachten per dag vergen zoveel energie als wat driehonderd gezinnen per jaar (!) aan stroom verbruiken. Het bedrijf zet dan ook alles op hernieuwbare energie. Google sloot in totaal al voor 2,6 gigawatt aan contracten voor wind- en zonne-energie. Volgens berekeningen van de universiteit Utrecht is dat genoeg om 689.000 huishoudens een jaar van stroom te voorzien.

En dus zag Christian Kroll zijn kans schoon. De Duitse jonge ondernemer richtte in 2009 een alternatief op voor Google. Tijdens een reis rond de wereld werd Kroll zich bewust van de rol die bomen spelen in het voortbestaan van onze planeet en dus wilde hij er alles aan doen om ontbossing tegen te gaan. Ecosia werd geboren, een zoekmachine met ecologische insteek. Eén doel: tegen 2020 liefst 1 miljard bomen planten.

Regenwouden
Hoe dat concreet in z'n werk gaat? 80 procent van de winst uit reclame-inkomsten gebruikt de zoekmachine om bomen te planten. Het werkt daarvoor onder meer samen met het Wereld Natuur Fonds, dat zich inzet om regenwouden te beschermen. De nieuwe bomen, intussen staat de teller al op meer dan 6.485.000, verrijzen in onder meer Madagaskar, Peru en Burkina Faso. Per zoekopdracht - Ecosia toont je dezelfde resultaten dan zoekwebsite Yahoo en Bing - wordt dus een stukje regenwoud gekocht. Al meer dan drie miljoen bezoekers lieten zich overhalen om met enkele muisklikken hun steentje bij te dragen.

Ecosia haalde in drie jaar tijd 326.000 euro op. 20 procent van de opbrengsten gaat naar de huur en het loon van de medewerkers, winst wordt er niet gemaakt.

Is alles wel zo betrouwbaar, horen we jullie al vragen. Want hoe kan de gebruiker er zo zeker van zijn dat per klik een nieuwe boom wordt geplant? "Als netjes wordt bijgehouden en gerapporteerd waar de bomen worden geplant en of ze na verloop van tijd nog steeds in leven zijn - dat is niet iets waar je automatisch vanuit kan  gaan - dan zie ik niet waarom er meer addertjes onder het gras zitten dan bij andere (eco)projecten", vertelt Lars Hein, hoogleraar Ecosystem services en environmental change aan de universiteit van Utrecht, aan 'Trouw'. "Deze organisaties zijn sterk geprofessionaliseerd. Ze hebben veel te verliezen als ze niet zorgvuldig handelen."

Meer informatie op de website www.ecosia.org.

2 Zoekmachine Ecosia. Per zoekopdracht zie je het aantal bomen stijgen. © RV

cult