Sociale media

CEO YouTube: "Facebook kan zich beter bezighouden met babyfoto's"

- JC - Bron: Recode, The Guardian
1 YouTube-CEO Susan Wojcicki. © Getty Images

Susan Wojcicki, CEO van Googles streamingdienst YouTube, voegt zich bij een steeds grotere groep mensen uit de sector die scherpe kritiek uiten op Facebook. "Ze kunnen beter terugkeren naar babyfoto's", zei ze tijdens een conferentie in Californië.

Wojcicki, wier bedrijf zelf onder vuur ligt na de publicatie van omstreden video's van vlogger Logan Paul, had op de conferentie Code Media weinig goede woorden over voor Facebooks immer wijzigende algoritme. Ze suggereerde dat het bedrijf beter zou focussen op interacties tussen vrienden en kennissen, in de plaats van te proberen een videoplatform te worden dat de strijd aangaat met YouTube.

Al zegt de CEO er niet van wakker te liggen. "Je moet je concurrenten altijd ernstig nemen, maar je wint niet door achteruit en rondom je te kijken."

Op de vraag wat Facebook dan wel zou moeten doen, antwoordde ze: "Ik denk dat ze moeten focussen op waarop ze gefocust zijn. Ik denk dat ze moeten terugkeren naar babyfoto's en delen."

Video

Wojcicki's uithaal naar Facebook komt er op een moment dat beide bedrijven in een strijd verwikkeld zijn om het leiderschap op het vlak van sociale video. Facebook heeft het aantal video's dat het in zijn nieuwsfeed toont aanzienlijk opgevoerd en nieuwe advertentiemogelijkheden geïntroduceerd. 

Daarnaast breidt het bedrijf Facebook Watch uit, een tv-achtige dienst om video's te bekijken van professionele producenten en aanbieders die weggelokt zijn bij YouTube.

Inkomsten

Maar Wojcicki was niet de enige die haar spreektijd op de conferentie aangreep om Facebook aan te vallen. Het sociaalmediabedrijf is de afgelopen maanden uitgegroeid tot een van de favoriete schietschijven in de sector. 

BuzzFeed-CEO Jonah Peretti beklaagde zich over de verdeling van de winsten van het bedrijf. Volgens hem moet Facebook de winst delen die het maakt op berichten in de nieuwsfeed. Dat gebeurt op dit moment niet.

Als Facebook meer invloed wil hebben over wat er al dan niet in de nieuwsfeed verschijnt, moet het de uitgevers betalen, meent hij. "Facebook zal nooit de nieuwsfeed kunnen controleren als traffic de enige hefboom is. De enige manier om controle te hebben, is als je zowel traffic als inkomsten als hefbomen uitspeelt."

nieuws

cult

zine