Google vs. Amazon

Als techgiganten vechten, is de klant het slachtoffer

Google laat zijn YouTube niet meer afspelen op Amazon, Amazon verkoopt dan weer geen Google-producten meer

"Onze producten niet aanbieden? Geen YouTube meer voor jullie gebruikers." Techgiganten Google en Amazon zijn verwikkeld in een venijnig steekspel waarbij inzet en slachtoffer dezelfde naam dragen: de klant. Of toch vooral zijn gegevens.

"Vanaf 1 januari 2018 zal Youtube niet meer beschikbaar zijn op uw apparaat." Die boodschap krijgen gebruikers van de Amazon Fire TV te zien als ze filmpjes via het populaire videoplatform willen afspelen. Voor eigenaars van Amazons slimme huiskamerassistent Echo Show is er zelfs geen deadline, daar is de weg naar YouTube al afgesnoerd.

Share

Amazon beslist in 2015 om geen Chromecast meer te verkopen vanwege niet compatibel met Amazons streamingplatform Prime Video. Maar het is Amazon die de mismatch al jaren in stand houdt

YouTube hoort dan ook bij Google. Het bedrijf communiceerde dinsdagavond dat het zich geboycot voelt door de e-commercereus. Amazon weigert al twee jaar om bepaalde producten van Google te verkopen en onlangs viel ook het nieuwe aanbod van Nest uit de boot, Google's slimme domotica zoals thermostaten.

cult

zine