Streaming

Aldi komt met discount streaming-muziekdienst

3 © AFP

Discount-supermarkt Aldi waagt zich op de streamingmarkt tussen Spotify en Apple Music. 'Aldi life' waarmee gebruikers voor 7,99 euro per maand onbeperkt muziek kunnen streamen, lanceert morgen in Duitsland.

De Duitse supermarktketen haalt voor de streaming-muziekdienst een verrassende partner van onder het stof: Napster. Het muziekplatform maakte in de jaren 90 het downloaden van muziek mainstream via hun peer-to-peer netwerk. Tot grote ergernis van Metallica.

34 miljoen nummers

3 © Aldi

Aldi Life krijgt toegang tot het rijke muziekarchief van Napster, dat zich intussen ook op de streamingmarkt heeft gevestigd. Voor 7,99 euro per maand zou je volgens Süddeutsche Zeitung zo'n 34 miljoen muzieknummers kunnen beluisteren via de discountstreamingdienst.

Die prijs ligt iets lager dan bij de concurrentie. Spotify, Deezer en Apple Music vragen allen 9,99 euro per maand. In tegenstelling tot Spotify volgt Aldi Life de keuze van Apple om enkel een betalend platform op te richten. Er volgen ook apps voor iOS, Android en Windows Phone.

Persoonlijke aanpak

Share

'De vraag is natuurlijk of Aldi de vertrouwde luisteraars bij Spotify en co kan wegkapen'

De concurrenten pakken natuurlijk uit met personalisatie in de vorm van playlists zoals de 'Discover'-feature bij het Zweedse Spotify. Ook Apple lokt gebruikers met hun exclusieve tracks en albums (Compton: The Soundtrack - Dr. Dre) en een ontdekfunctie. 

De vraag is natuurlijk of Aldi de vertrouwde luisteraars bij Spotify en co kan wegkapen. Buiten dat ze de dienst voor 2 euro minder per maand aanbieden, valt er weinig interessants te bespeuren bij de Duitse discountstreamer.

Imago

3 © kos

Ook het 'Powered by Napster'-logo kan Aldi Life in een slecht daglicht zetten: rond de online muziekdienst blijft een slecht imago hangen. Wie Napster zegt, denkt meteen aan illegaal downloaden.