gesponsord

5 mythes over een domeinnaam ontkracht

1 © Getty Images

Denk je eraan je eigen domeinnaam te registreren, voor een website of gewoon om de naam veilig te stellen? Het loont om verder dan de landsgrenzen te denken. Enkele ontkrachte mythes op een rijtje.

1. Je hebt technische kennis én veel tijd nodig
Niets is minder waar: om een domeinnaam te registreren, hoef je zeker niet over een technische knobbel te beschikken of er dagen tijd voor uit te trekken. Integendeel, in amper twee minuten ontdek je via https://boost.eurid.eu of de domeinnaam van jouw dromen nog beschikbaar is en kan je deze meteen ook registreren. Een gouden tip: kies een domeinnaam die gemakkelijk uitspreekbaar en gemakkelijk om te onthouden is. Beperk de lengte tot twee of drie woorden, dat is niet alleen gemakkelijk voor jou als beheerder maar ook voor de toekomstige bezoekers van jouw webstek. Geen nood als je zelf niet veel kaas hebt gegeten van webontwerp: er bestaan tal van gratis platformen waarmee je snel een website bouwt en online zet.

2. Enkel Europese instellingen kunnen er gebruik van maken
.eu staat dan wel voor Europa, maar ook alle Vlaamse bedrijven en personen kunnen er een vastleggen. Met een .eu-domeinnaam toon je je klanten dat je een wettelijke entiteit bent binnen de EU en dus onderhevig aan de EU-regelgeving en andere handelspraktijken. Als je voor een .eu-domeinnaam kiest, denk je meteen Europees: iets wat jou en je zaak in een steeds groter wordende wereld alleen maar ten goede komt. Je geloofwaardigheid én je zichtbaarheid krijgt op deze manier een flinke boost. En een efficiënte online aanwezigheid van je bedrijf met daaraan gekoppeld een groot klantenbereik is toch net wat je beoogt?

3. Het kost een fortuin
Een eu.-domeinnaam registreren kost niet meer dan een paar kopjes koffie. Dat is een erg klein bedrag voor de vele voordelen die zo’n extensie jou oplevert. Je domeinnaam vernieuw je op jaarlijkse basis, dus je hangt ook niet vast aan langetermijnverplichtingen

4. Ik heb al een domeinnaam, eentje is genoeg
Als start-up is het belangrijk om te denken aan je ambities voor morgen. Met een .be-extensie toon je dat je zaken doet in België, maar wat als je morgen de landsgrenzen oversteekt en een internationaler imago wil uitdragen? Door meteen een .eu-domeinnaam vast te leggen, ben je er zeker van dat je de enige bent die hem zal kunnen gebruiken van zodra dit nodig is. Ben je bang dat je bestaande klanten je online niet meer zullen vinden? Ook dat is een misvatting: je kan perfect meerdere domeinnamen hebben die allemaal naar dezelfde website verwijzen.

5. Alle interessante domeinnamen zijn al bezet
Het klopt dat hele korten namen wellicht al vastliggen, maar toch zijn er nog veel woorden met zes of minder letters beschikbaar. Is de naam die je in gedachten hebt al bezet? Probeer dan eens de naam van een product of dienst uit je gamma. Mogelijkheden te over.

Overtuigd? Registreer nu je .eu-domeinnaam via https://boost.eurid.eu.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met BrandTales, de branded content afdeling van De Persgroep Advertising en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
Dossier EURid
Dossier EURid

Lees alle artikels

nieuws

cult