technologie

"YouTube en Facebook lijken alleen maar gratis"

1 © UNKNOWN

Wie denkt dat hij of zij gratis lid is van een sociale netwerksite als YouTube of Facebook, betaalt dat lidmaatschap eigenlijk via de duurder wordende producten van bedrijven die op die sites adverteren. Dat zegt Xavier Wauthy van het economisch en sociaal onderzoeksinstituut IRES van de Franstalige universiteit UCL in een nieuwe studie.

Wie lid wordt van een sociale netwerksite draagt in feite de persoonlijke informatie die hij invult gratis over aan die sites. Deze kunnen die info vervolgens doorverkopen aan adverteerders, die daarmee de doelgroep van hun publiciteit bepalen, stelt Xavier Wauthy van het IRES vast. "Als je het zo bekijkt, is de toegang tot de diensten van die websites wel degelijk betalend, want de gebruiker staat gratis informatie af die hij in feite had kunnen verkopen", zegt Wauthy.

Een voor de internetgebruiker indirect gevolg van deze gang van zaken, aldus Wauthy, is dat het bedrag dat adverteerders neertellen voor hun publiciteit verrekend wordt in de prijs van hun consumptiegoederen. "Op het einde van de rit, betalen we altijd", besluit Wauthy. (belga/bf)

nieuws

cult

zine