technologie

"Was RailTime misschien te gebruiksvriendelijk voor de NMBS?"

NMBS houdt appontwikkelaars tegen om zelf slimme routeplanners te maken

2 De RailTime-app was volgens veel fans simplistisch en gebruiksvriendelijk. © railtime

De NMBS heeft RailTime, een handige app waarop snel vertragingen te zien zijn, stopgezet. Pendelaars hebben nauwelijks alternatieven. De schuldige? Het spoorbedrijf zelf, dat liever zijn eigen app promoot en zijn dienstregeling voor zich houdt.

De beste alternatieven voor RailTime

Railer (iOS)
BeTrains (Android)

Voor fervente treinreizigers was RailTime een zegen. De app was duidelijk, simplistisch en handig. Niet meteen synoniemen voor het openbaar vervoer in België, maar gebruikers konden de duidelijke en vooral gebruiksvriendelijke manier waarop vertragingen en dienstregelingen werden getoond, zeker appreciëren.

Toch trok de NMBS er vorige week de stekker uit. "Was het misschien te gebruiksvriendelijk voor de NMBS?", sneert een gebruiker nu op Twitter naar de vervoersmaatschappij. "De informatie was soms fout of te laat, maar ze was tenminste gemakkelijk vindbaar", zegt een ander.

De beslissing om de app toch stop te zetten is in de ogen van de NMBS logisch. "RailTime was overgekomen van Infrabel. Bij de herstructurering van vorig jaar werd alle reizigerscommunicatie bij NMBS ondergebracht", verduidelijkt woordvoerder Bart Crols. "NMBS heeft al een eigen app. Dan is het een beetje te gek om twee apps en websites naast elkaar te laten bestaan."

Kan beter

Share

Andere ontwikkelaars willen graag zelf slimme treinapps bouwen, maar die ontwikkeling houdt de NMBS vandaag tegen

2 De alternatieve NMBS-app Railer. © rv

Crols is niet onder de indruk van de kritiek van de gebruikers. "De NMBS-app is een van de populairste apps in België. Het wordt wennen voor gebruikers die de overstap maken, maar ik ben ervan overtuigd dat ze de voordelen zullen inzien." Ondertussen krijgt de huidige versie van de officiële app een magere waardering van 1,5 op 5 sterren in de iOS App Store. 

Moet beter kunnen, vinden andere ontwikkelaars. Zij willen maar wat graag zelf apps bouwen die op een slimme manier treinroutes en vertragingen tonen. Die ontwikkeling houdt de NMBS vandaag echter tegen. Het spoorbedrijf houdt gegevens over dienstregeling en vertragingen angstvallig voor zich. Ontwikkelaars mogen er officieel niet mee aan de slag gaan.

Een alternatieve app als Railer moet de gegevens via een omweg binnenhalen, maar helemaal legaal is die niet. De app werkt samen met iRail, een website die in 2010 een mobiele routeplanner bouwde voor de NMBS, nog voor die er zelf een had. "Ze stuurden ons een brief dat we moesten stoppen, maar door politiek ingrijpen is dat tegengehouden", legt initiatiefnemer Pieter Colpaert uit.

Sindsdien is er een soort onuitgesproken overeenkomst. Zij verzamelen gegevens over het openbaar vervoer in België en spelen die door aan appontwikkelaars. "Maar andere bedrijven twijfelen duidelijk om die informatie te gebruiken, omdat het niet officieel is."

Officieel gegevens vrijgeven

Share

'Het heeft weinig zin dat de NMBS als enige haar gegevens vrijgeeft'

Woordvoerder mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR)

Bij NMBS wordt er gesproken over het officieel vrijgeven van die gegevens. "Ik kleef daar geen timing op", zegt woordvoerder Crols. "Ondertussen werken wij gestaag verder om onze app en onze eigen site te verbeteren."

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) is vragende partij. "Maar de gewesten spelen ook een belangrijke rol. Het heeft weinig zin dat de NMBS als enige haar gegevens vrijgeeft", reageert haar woordvoerder Jasper Pillen. "Zeker als we in het kader van ketenmobiliteit willen dat reizigers verschillende vervoersmiddelen gebruiken."

Nochtans kunnen app-ontwikkelaars wel aan de slag gaan met de Waalse vervoermaatschappij TEC, die als enige in België haar dienstregeling vrijgeeft aan ontwikkelaars via het open data-principe. De Lijn doet dat pas na het indienen van een aanvraag en het ondertekenen van een overeenkomst.

Op de vraag wanneer het dan eindelijk zo ver zal zijn en waarom het zolang aansleept, blijven zowel de mobiliteitsminister als de NMBS het antwoord schuldig.

Update 22/04: verduidelijkt wanneer De Lijn haar gegevens vrijgeeft aan ontwikkelaars

cult

zine