Maandag 20/01/2020

Pokémon Go

Zo heb ik mijn eerste dag Pokémon Go beleefd: (bijna) auto-ongevallen en privacydesillusies

Dat gênante moment wanneer een Jynx je bijna onder een auto doet belanden Beeld RV

Wat moeten we van de Pokémon Go-hype denken? Webredacteur Fernand Van Damme ging op pad en heeft na één dag pokéjagen zijn bedenkingen neergeschreven.

"I wanna be the very best, like no one ever was."

Het zou de openingszin van Lena Dunhams prestatiegeneratiebestseller 'Not That Kind of Girl' kunnen zijn, maar dat is het niet. Het is de begingeneriek van Pokémon, de anthem waarmee menig millennial is opgegroeid.

Pokémon, dat is pure nostalgie. Dat is Pikachu en Jigglypuff, en ook ouders voor duizenden franken ruïneren in de ijdele hoop om een Charizard-blinker te bemachtigen.

En nu zijn ze terug - in augmented reality nog wel. Door een droom uit lang vervlogen tijden te vervullen - Pokémonsters vangen op straat, in de supermarkt - heeft fabrikant Nintendo andermaal de harten gewonnen en tussendoor de waarde van haar aandelen fameus aangedikt.

Zoveel hype, dat kon ik niet aan mij laten voorbijgaan. Na het betere Google-werk had ik een Amerikaanse iTunes-account en kon ik de Pokémon Go-app installeren.

Plaats van probeersel: het Gentse Citadelpark. Al snel flitsten de Rattata's en Drowzees op mijn scherm. Tijdens mijn pokéjacht spotte ik minstens twintig man met hetzelfde plan en dat op een druilerige dinsdagnamiddag. Tieners en studenten - hoofdzakelijk jongens.

Het zag er allemaal wat idioot uit, dat we daar onze smartphone in allerlei posities wrongen. We knikten en lachten eens, onszelf verbazend hoe we op denkbeeldige digitale monsters aasden. Af en toe volgde er een ongemakkelijke conversatie en even bedacht ik mij dat een pick-upline als 'mag ik jouw Caterpie zien' in het Citadelpark ook wel de functie van dating-app zou kunnen overnemen.

Het spel is ontzettend verslavend. Pas wanneer ik aan het SMAK bijna werd omvergereden in een poging om Jynx te vangen besliste ik huiswaarts te keren - anderhalf uur na installatie. En dan nog liet ik de app open, je weet maar nooit dat Mewtwo plots verschijnt.

Op de terugweg siste een voorbijganger: "Tss, loser". Even was ik uit mijn lood geslagen: wat ben ik hier eigenlijk aan het doen? Dystopische toekomstvisies à la 'Her' - de film waarin Joaquin Phoenix smoor wordt op zijn computer - flitsten door mijn hoofd. Is dit het dan? Zit ik aan mijn telefoon gekluisterd voor figuurtjes die Abra, Kadabra heten?

Gotta catch 'em all, maar mijn privacy laat ik varen Beeld RV
Onze redacteur op pokéjacht Beeld RV

Pokémon Go is een weinig pretentieus spel dat mensen uit hun luie zetel haalt en hen nieuwe technologie laat omarmen, digitale fantasie mixt met raakbare realiteit.

Zoals iedere technologie in haar kinderschoenen moet augmented reality nog wat verfijnd worden en zal het de maatschappij tijd kosten om te begrijpen hoe de technologie veilig kan ingelijfd worden. Het eerste mainstream AR-spel is een feit, nu is het wachten op succesvolle AR-oplossingen mét maatschappelijke relevantie.

Maar er zijn ook nadelen. Wie nog enige illusie van privacy koestert, geraakt met Pokémon Go helemaal gedesillusioneerd. Het spel is gebouwd door Niantic, een bedrijf van de mensen die Google Maps hebben gebouwd. Google en Nintendo zijn de investeerders. De data die Pokémon Go oplevert, over waar jonge mensen overdag uithangen en door welke straten ze lopen, zal ook weer gebruikt gaan worden. Zoals de Nederlandse journalist Gerard Janssen het in een bijgedachte op Vrij Nederland verwoordt: "Er is bijna geen fantasie meer voor nodig om een dystopische toekomst te schetsen waarin mensen als proefdieren rondlopen in een Google Alphabet kooi."

Ook al stelt Pokémon Go een magische wereld voorop, het kan niet verhullen dat de wereld waarin we nu leven disproportioneel lelijker is.

Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234