Maandag 21/10/2019

Zo blijf jij gezond tussen al die snotterende collega's

Beeld Thinkstock

De griepepidemie is in volle zwier en soms lijkt het wel alsof iedereen in je omgeving zit te hoesten en te snotteren. Ben jij er voorlopig aan ontsnapt? Dan heb je geluk gehad, maar is het eigenlijk ook aftellen tot het jouw beurt is. Tenzij je deze wetenschappelijke ontdekking toepast om gezond te blijven.

Dat zowat iedereen in ons land een tekort heeft aan vitamine D - ook wel de zonvitamine genoemd - hoeven we je niet meer te vertellen. Dat die vitamine belangrijk is voor onze (psychologische) gezondheid, is ook geen nieuwe ontdekking. Maar dat ze je ook effectief beschermt tegen ziektes als een verkoudheid of de griep, zoals dit onderzoek kon aantonen, dat is wel nieuws.

De wetenschap buigt zich al jaren over het vitamine D-vraagstuk. We weten dat het belangrijk is om een gezond gehalte aan te houden, maar wat nu precies de voordelen zijn, dat was een stuk minder duidelijk. Een nieuw onderzoek in het tijdschrift The BMJ bracht nu echter data van maar liefst 25 eerdere onderzoeken samen om de zaak van naderbij te bekijken. Zo konden ze de gegevens van bijna 11.000 mensen uit meer dan 12 landen analyseren.

Supplementen
Wat bleek: mensen die dagelijks of wekelijks vitamine D-supplementen nemen, hebben ook effectief minder last van acute luchtweginfecties. Het resultaat was het beste bij mensen die voor de supplementen last hadden van een vitaminetekort: het risico op een ziekte daalde dan met maar liefst 50 procent. Mensen zonder een tekort hebben er echter ook baat bij: 10 procent minder kans, ongeveer hetzelfde voordeel als dat van een griepvaccin.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig is om het hele jaar door supplementen te nemen, ook buiten het griepseizoen. Een teveel is ook niet gezond, en de wetenschappers konden geen voordeel ontdekken bij mensen die de vitamine op lange termijn innamen. Raadpleeg dus altijd je huisarts voor je aan het supplementeren gaat, zodat je het op de correcte manier doet.

Wél is het verstandig om ervoor te zorgen dat je geen tekort kweekt. Dat doe je door het hele jaar door voldoende in de zon te komen - vergeet je wel niet in te smeren. Maar ook je dieet kan helpen: deze voedingswaren zijn alvast goede bronnen van vitamine D.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234