Zondag 19/01/2020

Virtual reality

Zijn er binnenkort VR-muziekfestivals?

De Oculus Rift VR-bril. Beeld Photo News

Via een live stream een concert of festival aanbieden is niet nieuw. Wel nieuw is dat het VR-platform Endless Riff dat nu ook in virtual reality mogelijk maakt. 

Endless Riff heeft sinds zijn lancering in 2017 al meer dan 175 concerten gestreamd. Zopas lanceerde het een app voor de nieuwe VR-bril Oculus Go, waarmee je niet alleen concerten kunt meepikken, maar ook vrienden ontmoeten. De CEO Mark Iannarelli vertelde de entertainmentwebsite UPROXX het idee erachter: "Voor veel mensen die ouder dan dertig zijn, is het moeilijk om nog constant met vrienden naar een concert te gaan." 

 Daar wil de nieuwe Endless Riff  verandering in brnegen. Doordat de app aan je Facebook-profiel gekoppeld wordt, kan je - naar het multi player-principe - samen met de avatars van vrienden een optreden bijwonen. Iannarelli: "We geloven dat mensen van nature een nood hebben aan gedeelde emotionele ervaringen, en de kracht van muziek om een hele groep op een bepaalde manier te raken, is de grootste kracht van het medium." 

VR in 2D?

Opvallend is dat hoewel de gebruikers van Endless Riff  in VR met vrienden kunnen afspreken en een venue binnengaan, de  concerten zelf in 2D gestreamd worden. Iannarelli: "We hebben gemerkt dat 2D nog altijd relevant is, en dat het sowieso ook een fantastische ervaring is, wanneer je het met socials combineert."

Dat er voor de optredens alleen 2D gebruikt wordt, is waarschijnlijk niet alleen een ergonomische maatregel: bij het VR-live-streamen komt er heel wat techniek kijken. Of zoals Iannarelli aangeeft: het gebruik van 2D laat toe om zowel de productie- als de streamingskosten te drukken. 

De Oculus VR-brillen worden door een dochteronderneming van Facebook gemaakt. Beeld Bloomberg via Getty Images

4K 360°

Volgens Wout Standaert van het Gentse VR-bedrijf Fisheye is vooral de combinatie van heel hoge kwaliteit (4K) en 360° een probleem: "We hebben de tools om video in HD-resolutie te streamen - ons internet is daar ook op gericht. Maar om in hoge beeldkwaliteit 360°-beelden te maken, is er veel meer capaciteit nodig." 

Om een groot publiek te bereiken met zulke projecten is het ook volgens KU-Leuven professor Cultural Studies en Digital Culture Frederik Truyen nog even te vroeg: "Mensen weten nog niet zo goed wat VR is, en op vlak van audio moet er nog zeer veel gebeuren." 

Dat laatste vindt Truyen de zwakke schakel in het huidige VR-aanbod, zeker als het echte muziekliefhebbers moet kunnen bekoren: "De twee soorten brillen die er nu zijn, zijn eigenlijk bijna bèta-modellen. Er moet werk gemaakt worden van een headset. Seamless geluid is nu het grootste probleem."

Toekomstmuziek

Ondanks de kwalen vindt Standaert dergelijke VR-toepassingen niet zonder toekomst"Het is een beetje de vraag van de kip en het ei. De grote bedrijven investeren er niet al te veel in omdat er zo weinig gebruikers zijn, terwijl de gebruikers aan het wachten zijn tot het aanbod groter wordt." Op volwaardige VR-festivals is het dus nog even wachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234