Dinsdag 25/06/2019

Digimeter

Zappen tussen zenders is zó 2017, vanaf nu zappen we tussen platformen

Tegenwoordig kijken we geen tv meer, maar video. En daarin speelt de smartphone een hoofdrol. Beeld Getty Images/Cultura RF

Nog even en tieners weten totaal niet meer waar The Clement Peerens Explosition zich precies druk over maakte in de klassieker ‘Geft da kaske na is hier!’. In de 21ste eeuw kijken we geen tv meer, maar video. En daar heb je geen afstandsbediening voor nodig, maar een smartphone. “De strijd om aandacht speelt zich af tussen platformen, niet tussen zenders.”

Vorig jaar lanceerde de UGent in samenwerking met Imec MobileDNA. Dat is een applicatie die de onderzoekers meer inkijk geeft in de manier waarop mensen hun smartphone precies gebruiken. Dat kan helpen om beter inzicht te krijgen hoe een smartphoneverslaving zich precies uit, maar het biedt ook een blik op wat mensen precies doen op hun smartphone. Wat blijkt? Er is een grote groep mensen bij wie de smartphone een centrale rol speelt in het tv-kijken.

“De term tv-kijken begint stilaan een verwarrend begrip te worden”, zegt mediaprofessor Lieven De Marez (UGent/Imec). “Eigenlijk bedoelen ze: video kijken.” Mensen kijken niet alleen naar programma’s die door tv zenders aangeboden worden, ze kijken ook naar YouTube, Netflix, video’s op nieuwswebsites en illegaal gedownloade films en series. Al die zaken worden al dan niet naar het tv-scherm verstuurd.

De Digimeter onderscheidde op basis van de verzamelde data vijf kijkersprofielen. De eerste drie liggen voor de hand. 37 procent van de Vlamingen is nog steeds een verstokte klassieke tv-kijker, die vrede neemt met wat de tv-zenders op hem of haar afvuren. Een andere groep zijn de crossmediale kijkers, dat gaat over 12 procent van de Vlamingen. Zij kijken klassieke tv, maar huren ook al eens een film online, kijken uitgesteld en nemen er desnoods een Netflix-abonnement bij. 18 procent van de Vlamingen kijkt nauwelijks tv en is moeilijk bij een van de vorige categorieën in te delen.

Twee nieuwe profielen

“Maar de interessante evoluties vinden plaats bij twee relatief nieuwe profielen”, vertelt De Marez. Hij heeft het over wat hij in het onderzoek de ‘disruptieve kijker’ (23 procent) en de ‘online veelvraat’ (10 procent) noemt, samen goed voor 33 procent van de bevolking.  Die eerste categorie lijkt helemaal los te zijn gekomen van het traditionele tv-kijken. Ze bekijken vooral series films en andere video’s via Netflix, illegale downloads en sociale media.

De online veelvraat daarentegen blijft wel trouw aan gekende merken, maar bekijkt programma’s wanneer hij of zij het wil via het platform dat hij of zij bepaalt. “Wat vooral opvalt bij die online veelvraat, is hoe vroeg op de dag zijn ‘televisieavond begint”, zegt De Marez. “De primetime begint bij wijze van spreken al om 17 uur.” De onderzoeker toont data van een online veelvraat die tussen 17 en 19 uur bijna anderhalf uur YouTube checkt, bij thuiskomst zijn tv-toestel aanzet, om dan tegen 22 uur in bed te kruipen en daar bijna tweeënhalf uur naar Netflix te kijken voor het slapengaan.

“De enige grote constante in die avond is de smartphone, die dient als schakelaar tussen kijken op smartphone of video’s versturen naar het tv-scherm”, zegt De Marez. “Het komt er als merk of videoproducent dus op neer om een voet tussen de deur te krijgen tussen dat zappen.” Daarom vindt de onderzoeker een initiatief van Studio Brussel, waarin het de ruimte geeft aan een bekende stem zoals Linde Merckpoel om te experimenteren op YouTube, zo interessant. “Zij hebben begrepen dat de strijd om aandacht niet mediumgebonden is, maar zich op elk platform afspeelt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden