Woensdag 23/10/2019

games

Xbox zit nog ver van zijn 'game over'

Beeld Microsoft

Slechts een tiental procent van de Belgische gamers heeft thuis een Xbox One-console staan. Wereldwijd heeft het toestel een marktaandeel van 28 procent, ongeveer de helft van Sony's PlayStation 4. Wat heeft eigenaar Microsoft, met opnieuw een cruciaal gamenajaar in het verschiet, nog in zijn mouw zitten om dat tij te keren?

In zijn recentste kwartaalrapport zette softwaregigant Microsoft geen kwade cijfers neer, maar er was één belangrijk pijnpunt: de videogamedivisie van het bedrijf, die vooral de Xbox-gameoncoles overspant (maar ook een kleine afdeling die zich buigt over games voor Windowspc's), zag zijn inkomsten in de lentemaanden van dit jaar dalen met 9 procent, naar 134 miljoen euro. De reden, zo opperde het bedrijf zelf in zijn kwartaalrapport, was "vooral een daling in het aantal verkochte consoles, en een lagere prijs voor iedere verkochte console."

De cijfers slaan zowel op de vandaag in de winkelrekken staande Xbox One als de oudere Xbox 360-console, zegt Microsoft erbij, maar die laatste werd in het begin van de aangegeven periode afgevoerd door het bedrijf. Het is dus vooral de Xbox One die moeizaam verkoopt. En de games die voor de console worden verkocht, want Microsoft maakt eigen games voor het toestel én vraagt een licentiekost per verkocht exemplaar aan andere gamehuizen die Xbox One-versies van hun games uitbrengen.

Nieuwe kastjes

Xbox heeft, als merk, een heel versnipperde afzetmarkt. In de Verenigde Staten is het de marktleider, vòòr wereldwijde kanjer PlayStation, en in Angelsaksische markten als Groot-Brittannië en de Scandinavische landen doet het het eveneens goed. Maar in andere markten is het huilen met de pet op. Zoals België, waar Xbox nauwelijks tien procent marktaandeel heeft.

Niettemin heeft Xbox zijn vaste kernpubliek, en zet het jaarlijks zo'n 1,7 miljard euro aan verkopen neer. Op Gamescom, een jaarlijkse hoogmis voor videogamers die momenteel loopt in het Duitse Keulen, toont het dat het ook nieuw materiaal op stapel heeft staan dat perfect aansluit bij die doelgroep. Een goed gedeelte van dat werk is een iteratie op eerdere successen, zoals de horrorshooter 'Gears of War 4', de racegame 'Forza Horizon 3', en 'Halo Wars 2', een op strategie gerichte nieuwe aflevering in de al vijftien jaar lopende totemreeks van de gamemaker. Bovendien investeerde het bedrijf ook in nieuw werk, met de jolige piratengame 'Sea of Thieves' en de bevreemdende sf-avonturengame 'ReCore'.

De meest drastische ingreep die Microsoft echter maakte, was het omgooien van zijn consolemodel. In plaats van de klassieke levenscyclus van vijf tot zeven jaar, levert het bedrijf eind deze maand al de Xbox One S, een krachtigere versie van zijn toestel, en in het najaar van 2017 wordt al een compleet nieuwe console verwacht. Aan het Britse vakblad MCV vertelde Microsoft dat de zwaarste versie van de Xbox One S, die met 2 terabyte opslaggeheugen, ondertussen al is uitverkocht in voorbestelling, dus de 'hardcore'-markt waarop Microsoft mikt is enthousiast.

Beeld Microsoft

Onlinekansen

Maar nog belangrijker dan die nieuwe hardware, die mogelijk slechts een tijdelijke opmars in de cijfers oplevert, is de toegenomen digitalisering van videogameconsoles als platform. De originele Xbox was iets meer dan een decennium geleden de eerste console die online multiplayer toeliet, toen dat nog het soevereine terrein van de pc was, en met Xbox Live Arcade lanceerde de consolefabrikant in 2007 ook de allereerste onlinewinkel waarop kleinere games konden worden gedownload.

Het is uitgerekend die categorie van games die zwaar aan het aanzwellen is qua omzet, zegt marktstudiebureau Superdata Research: vorig jaar brachten gedownloade games op gameconsoles zo'n 5,6 miljard euro op, alvast meer dan een vijfde van de omzet die videogames draaien in het traditionele retailkanaal. Een belangrijke motor achter dat succes is de opkomst van indiegames, gemaakt door kleinere, onafhankelijke gamestudio's en gericht op een iets jonger publiek dat de afgelopen jaren gamen als een levensstijl is gaan beschouwen. Microsoft mikt daarop door beloftevolle games uit dat circuit, zoals 'Cuphead' en 'Thimbleweed Park', te voorzien van ondersteuning op marketinggebied.

En dan is er nog de groei van spelerabonnementen voor online multiplayer, die tijdens het lentekwartaal met zo'n 33 procent is gestegen, naar ruwweg 49 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Afgemeten aan de 21 miljoen Xbox Ones die over de hele wereld geïnstalleerd staan, en 85 Xbox 360's die Microsoft ooit verkocht, is dat minstens de helft van het aantal Xbox-eigenaars.

Beeld Microsoft
Beeld Microsoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234