Zaterdag 21/09/2019

Videogames

Xbox One zoekt een menselijker gelaat met 'Quantum Break'

Beeld Microsoft

Microsofts Xbox-gamelabel blonk de afgelopen jaren vooral uit met koude, mechanische toppers als 'Halo', 'Gears of War' en 'Forza Motorsport': games waarin er nauwelijks een mens te herkennen viel achter de wapens, het harnas of het voertuig. Met het binnen enkele weken verwachte sf-drama 'Quantum Break', een mix tussen een videogame en een tv-reeks, wil het nu ook een 'menselijker' soort games leveren.

Het spelerpersonage duikt weg achter een muurtje, terwijl aanvallers het vuur op hem openen, positie innemen, en hem proberen in te sluiten. Voor wie geregeld videogames speelt, is deze scène niets nieuws.

Alleen komen er bij 'Quantum Break', een nieuwe game die begin april verschijnt voor Xbox One en Windowspc's, nog een paar extra elementen bovenop het gewoonlijke schietgeweld: spelerpersonage Jack Joyce, een ingeblikte versie van 'X-Men'-acteur Shawn Ashmore, kan de tijd manipuleren, en dat geeft de game een aparte dynamiek. Hij kan snel wegduiken door de tijd een tikkeltje vooruit te spoelen. Een tijdelijk 'schild' opwerpen door alle projectielen die op hem worden afgevuurd eventjes in het ijle te laten hangen. Of een bende tegenstanders eventjes op 'pauze' zetten.

Beeld Microsoft

Game én tv-reeks

De pseudowetenschap achter de gebeurtenissen in 'Quantum Break' wordt uit de doeken gedaan via een op mensenmaat verteld verhaal, net zoals in een Hollywoodfilm, met onder meer ook acteur Aidan Gillen (vooral bekend als Petyr 'Littlefinger' Baelish uit 'Game of Thrones') als een dolgedraaide geleerde wiens kaduke teletijdmachine het ruimtetijdcontinuüm op hol heeft doen slaan.

De keuzes van de speler hebben bovendien een impact op dat drama. Niet alleen op het verloop van de game, maar ook op dat van de tv-reeks die deel uitmaakt van het pakket. Na ieder van de vijf hoofdstukken in de game krijgt de speler een iets meer dan twintig minuten durende aflevering geserveerd, die is opgebouwd naargelang de dingen die de speler besliste in de game. Een bepaald artefact aanraken en bekijken resulteert bijvoorbeeld in extra tv-gebeurtenissen.

Beslissingen die de speler neemt in de game kunnen een doorslaggevende rol spelen in hoe de reeks zich verder ontvouwt: personages die bijvoorbeeld door toedoen van de speler sterven, komen vanzelfsprekend niet meer voor in de serie, net als de verhaallijnen die eraan vasthangen.

Beeld uit de tv-seriecomponent van 'Quantum Break' Beeld Microsoft

Console uit het slop

Microsofts Xbox One-console kon zo'n menselijker verhaal gebruiken. De eerder 'mechanische' aanpak die de technologiegigant tot nu toe hanteerde voor zijn eigen games, met epische en technisch knappe maar eerder koudbloedige games als 'Halo', 'Gears of War' en 'Forza Motorsport', laat zijn grenzen zien. De wereldwijde verkoop van de Xbox One blijft hangen op een marktaandeel van nog geen 30 procent, terwijl Sony's concurrerende PlayStation 4 al voorbij de 50 procent zit.

Sony PlayStation weet, met titels als 'Uncharted', in te haken bij een breder entertainmentpubliek, en Microsoft probeert nu duidelijk datzelfde effect te bereiken met 'Quantum Break'. Het deed daarvoor een beroep op de Finse gamestudio Remedy Entertainment, de makers van cultreeksen als 'Max Payne' en 'Alan Wake'. "Maar onze meest ambitieuze game zijn we nu aan het bouwen", zei Sam Lake, creatief directeur en medeoprichter van het bedrijf, afgelopen zomer toen hij de definitieve versie van 'Quantum Break' voorstelde.

Beeld Microsoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234