Donderdag 05/12/2019

Wordt #feelingnuts de nieuwe #icebucket?

Beeld Facebook/Check One Two

Nu de hype rond de Ice Bucket Challenge langzaam maar zeker uitdooft, duikt een nieuwe uitdaging op: Feeling Nuts. Daarbij grijpen mannen maar ook vrouwen naar hun kruis om aandacht te vragen voor teelbalkanker. Als bewijs plaatsen ze foto's met de hashtag #feelingnuts op sociale media.

De actie, opgezet door de Britse organisatie Check One Two, loopt al sinds juni maar krijgt nu pas bekendheid dankzij de deelname van beroemdheden zoals de Britse komiek Ricky Gervais (53). Hij ging de uitdaging donderdag aan en nomineerde de acteurs Ben Stiller, Aaron Paul en Will Arnet.

De vier leden van de Britse Boyband Union J grepen twee dagen eerder al in hun kruis voor het goede doel (zie onderaan).

Teelballen controleren
De Feeling Nuts campagne bereikte inmiddels ruim 6 miljoen mensen, zo is te zien op de website van de initiatiefnemers. Die zeggen zich vooral op jonge mannen te richten en raadt hen aan hun teelballen regelmatig zelf te controleren op de aanwezigheid van rare knobbeltjes en andere onregelmatigheden. Wanneer teelbalkanker vroeg wordt ontdekt, is de ziekte relatief makkelijk te behandelen.

Teelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen tussen de 15 en 40 jaar.

http://www.checkonetwo.co.uk/

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234