Vrijdag 22/11/2019

ruimte

Wetenschappers ontdekken acht nieuwe melkwegen

Beeld THINKSTOCK

Wetenschappers hebben met behulp van een zeer gevoelige digitale camera acht nieuwe melkwegen ontdekt. In totaal hebben onderzoekers nu al bijna vijftig melkwegen gevonden.

Al sinds jaar en dag is de mens gefascineerd door het heelal en haar mysteries. De nieuwsgierigheid naar wat er nog meer te vinden is in de zwarte luchtledige massa waarin onze planeet rondzwerft, is groter dan ooit tevoren. Dagelijks speuren honderden astronomen vanuit het Andesgebergte in Chili naar nieuwe meteoren, sterrennevels, gaswolken en melkwegen.

Het Cerro Tololo Inter-Amerikaans Observatorium ligt verscholen in de Chileense Andes en beschikt over een gigantische telescoop waarmee meer dan 120 wetenschappers uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Spanje, Brazilië en Duitsland de ruimte bestuderen. De onderzoekers maken deel uit van de Dark Energy Survey, een project dat van start ging in de zomer van 2013. Met behulp van een zeer gevoelige camera slaagden ze erin om acht nieuwe melkwegen te ontdekken. Eerder dit jaar werden al negen nieuwe melkwegen gevonden.

Honderd miljard sterren

Die melkwegen zijn, met ongeveer duizend sterren, heel klein in vergelijking met ons eigen melkwegstelsel, dat honderd miljard sterren huisvest. De pas ontdekte melkwegen lopen rond ons eigen stelsel, wat erop wijst dat de ruimte drukker bezaaid is dan we dachten.

Volgens de wetenschappers zijn de kleine melkwegen bouwstenen voor de grotere melkwegen en kunnen ze ons meer vertellen over hoe ons eigen melkwegstelsel ooit is ontstaan. De dichtstbijzijnde melkweg is 80.000 lichtjaren van ons verwijderd, het verste ligt op 700.000 lichtjaren van onze eigen melkweg.

Gammastralen

Volgens de laatste analyse zouden er sterke gammastralen worden uitgezonden door een van de acht ontdekte melkwegen. Dat stelsel kreeg de naam Reticulum 2 en wordt verder onderzocht door de NASA met behulp van de Fermi Gamma-Ray telescoop. Het is nog onduidelijk waar het licht met het zeer hoge energiegehalte precies vandaan komt.

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.