Woensdag 30/11/2022

Wetenschappers bezorgd om neptijdschriften

Ter illustratie. Beeld Max Pixel
Ter illustratie.Beeld Max Pixel

Honderden academici hebben wetenschappelijke artikelen gepubliceerd in bekende neptijdschriften. Zulke magazines publiceren tegen forse betaling ingezonden artikelen, zonder kwaliteitsbeoordeling.

Redactie

Dat blijkt uit een inventarisatie van het internationale journalistieke onderzoekscollectief ICIJ, dat eerder de Panama Papers publiceerde. Ditmaal richt het consortium zich op de schimmige wereld van de wetenschappelijke neptijdschriften.

Aan het project werkten datajournalisten uit Europa, Azië en de VS mee. Ze visten de websites van een aantal beruchte nepuitgevers leeg en destilleerden met computers de namen en instellingen van auteurs uit ruim 175.000 artikelen. De Volkskrant kreeg exclusief inzage in de databank

Het onderzoeksproject concentreert zich op twee beruchte valsspelers in het veld: OMICS dat sinds 2008 vanuit India wordt gerund en meer dan 700 tijdschriften zou uitgeven, en het Turkse WASET dat vooral conferenties organiseert en verslagen publiceert.

Beide bedrijven worden in onder meer de VS onderzocht wegens oplichting en bedrog en zijn soms ook al op de vingers getikt. Op internet wemelt het van de waarschuwingen van bedrogen wetenschappers voor rooftijdschriften.

Academici vervolgd

Auteurs en instellingen vermelden de conferentiepapers van WASET doorgaans gewoon op hun publicatielijsten. Ze worden vermeld in de internationale citatieindex ISI, belooft het bedrijf. Dat geldt ook voor de artikelen in de honderden neptijdschriften van OMICS.

In de VS zijn al academici vervolgd voor het opvoeren van zulke schimmige publicaties op hun cv, bijvoorbeeld bij sollicitaties.

De betreffende uitgevers zelf houden vol dat ze wel beoordelingen uitvoeren.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234