Woensdag 01/12/2021

Gezonde voeding

Wat zit er in een gezonde brooddoos?

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Nu de tranen voor de start van het nieuwe schooljaar vergoten zijn, is het voor uw kroost tijd om erin te vliegen. Een hele dag geconcentreerd op de schoolbanken zitten, vergt een fikse dosis energie. Een goed ontbijt is daarom van groot belang, maar ook de lunch en het tussendoortje verdienen de nodige aandacht. Wat hoort er wel en niet thuis in de brooddoos van uw kinderen?

Om zich een hele dag op hun leerstof te kunnen concentreren, én tussendoor te kunnen ravotten op de speelplaats, hebben uw kinderen heel wat energie nodig. Die halen ze uit complexe koolhydraten. De beste bron daarvan zijn donkere broodsoorten, zegt voedingsspecialiste Katty Uytersprot.

"Als je kinderen niet van bruine boterhammen houden, kan je ook kiezen voor volkoren crackers of een bruine pistolet", zegt ze. "Maar geef ze zeker geen wit brood, sandwiches of fantasiebroodjes mee."

In tegenstelling tot donkere broodsoorten bevat wit brood geen vezels waardoor de koolhydraten (te) snel in de bloedbaan worden opgenomen. Het gevolg zijn grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor uw kind zijn energie snel zal opgebruikt hebben.

Lees ook

Om zich een hele dag te kunnen concentreren, hebben kinderen een flinke dosis energie nodig. Die halen ze in de eerste plaats uit een goed ontbijt. Hoe ze de dag gezond beginnen, leest u hier.

Naast koolhydraten bestaat de ideale schoollunch ook uit een eiwitbron en fruit of groenten. Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor spieren en weefsels. Volgens Uytersprot voorziet u ze het best in de vorm van magere belegsoorten, zoals mager vlees of magere verse kaas. "Geef je kind zeker geen salades mee op basis van mayonaise. Die zijn niet alleen erg ongezond, ze worden ook snel slecht als ze een hele voormiddag in de boekentas zitten."

Groenten en fruit verschaffen uw oogappel de nodige vitamines en mineralen. Hiermee kan u creatief zijn: voorzie een boterham met kaas of vlees van een blaadje sla en een schijfje tomaat.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Zo houdt u het spannend

Om te voorkomen dat een gezonde lunch voor uw kroost saai wordt, geeft de Christelijke Mutualiteit op haar website enkele tips.

- Ga voor afwisseling. Kies niet altijd voor dezelfde broodsoort, maar varieer tussen volkorenbrood, roggebrood, meergranenbrood, speltbrood, ... Ook met beleg kan u creatief zijn. Geef nu en dan een schijfje mozzarella of een sneetje gerookte zalm mee, of kies eens voor verse kaas met radijsjes.

- Snijd de boterhammen nu eens in driehoekjes, dan weer in rechthoeken. Of verras uw kind met boterhamgezichtjes. Enkele leuke ideetjes vindt u ook op de website van Njam.

- Rol de boterham op in de plaats van hem dicht te vouwen. Verpak hem in een kleurrijke servet met een leuk strikje errond.

- Maak boterhamspiesjes: snijd een boterham in vierkantjes, en wissel die op een satéstokje af met een druif of een kerstomaatje.

- Kies voor een gezond aperitiefhapje: kaasblokjes, aperitieftomaatjes of radijzen.

Heeft u iets meer tijd, dan kan deze gezonde lunchbox van Jeroen Meus misschien tot inspiratie dienen. Jaloerse blikken gegarandeerd met zijn tomaat-courgettesoep, boterhammen met omelet en een potje met groentesticks.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Welke drank?

Water is de beste dorstlesser, bevat geen calorieën en geen suiker. "Thee is ook een goede optie bij de lunch, maar is in de meeste scholen niet verkrijgbaar", aldus Katty Uytersprot. Drinkt uw kind graag melk, dan voorziet u die beter voor tijdens de pauze. "Het is geen goed idee om boterhammen met beleg te eten en daarbij dan ook nog eens zuivel te consumeren. Kinderen moeten leren dat zuivel een tussendoortje is."

Tijdens de speeltijd

Het beste tussendoortje is een stuk fruit, maar ook een potje yoghurt is een optie. "Een koekje kan per uitzondering, enkele keren in de week", zegt Uytersprot. "En dan nog het liefst in de vorm van een rijstwafel, crackers of een graanreep."

Andere koekjes zitten boordevol snelle suikers. "Kinderen die daar gevoelig aan zijn, worden er hyperactief van waardoor ze nog moeilijk rustig in de klas kunnen zitten."

Hebben kleuters en tieners verschillende behoeften?

"Alle kinderen hebben dezelfde kwaliteit van voeding nodig", legt Uytersprot uit. "Het enige verschil is dat een groter kind meer verbrandt en dus meer boterhammen nodig heeft. Bij hen kan je wel meer variëren. Je kan ze bijvoorbeeld ook eens een salade meegeven, met veel groenten en een stukje kip of vis."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234