Maandag 18/11/2019

Mens-en maatschappij

Wat succesvolle mensen (blijkbaar) anders doen

Beeld THINKSTOCK

Mensen die een mooie carrière met persoonlijk welzijn combineren, slagen daar niet zomaar in. Er gaat wel degelijk een geijkte routine aan vooraf. Met deze activiteiten zorgen succesvolle mensen ervoor dat hun leven 'in balans blijft'. 

Succesvolle mensen houden er een mooie, gebalanceerde dag- en weekroutine op na, zo zegt Forbes time management-experte Laura Vanderkam. In een uitgebreid onderzoek ging ze na hoe een aantal succesvolle mensen hun levens indelen. De resultaten van dat onderzoek goot ze in een boekenreeks: 'What most successful people do before breakfast', 'What most successful people do at work' en 'What most successful people do on the weekend'.

Niet alleen blijken de 'groten der aarde' er meestal een goedgeoliede ochtendroutine op na te houden, die de rest van hun dag als een trein doet lopen. Ook op het werk en in hun vrije tijd nemen ze bepaalde regels en gebruiken ter harte die minder doorgedreven of gestructureerde mensen al snel links zouden laten liggen.

Een kleine greep uit het weekschema van een protoypische 'A'-persoonlijkheid.

In de ochtend

1. Sta een uur vroeger op

Het zal even tijd kosten om te wennen aan dat extra vroege ochtendlijke uurtje, maar eenmaal een gewoonte geworden, zal het een pak voordelen met zich meebrengen. Niet alleen hebben mensen die iets vroeger opstaan, meer tijd om hun dag gerust en ongestoord te beginnen, onderzoek toont ook aan dat ze zich de hele dag door proactiever zullen gedragen en dat ze optimistischer zullen zijn.

Uit een poll die Vanderkam voor haar onderzoek opstelde, bleek dat 90 procent van de ondervraagde zakenlui voor 6u 's ochtends uit de veren is.

2. Visualiseer

Goed georganiseerde mensen maken van dat extra uurtje gebruik om het verloop van hun dag alvast in kaart te brengen. Stel een planning op en overloop wat er die dag moet gebeuren. Zo kan het verloop ervan efficiënter en doelmatiger worden aangepakt. Onderzoek toont aan dat zelfs wie 's ochtends twee minuten tijd neemt om zich het verloop van de dag even visueel voor te stellen, positiever zal denken en met een gebooste mood aan zijn dag begint.

Beeld THINKSTOCK

3. Ochtend workout

Veel succesvolle mensen beginnen hun dag met sport. Sporten nog voor je aan het werk gaat, geeft je een ware energieboost. Je zintuigen worden onmiddellijk geactiveerd en je voelt je frisser: klaar om er een hele dag tegenaan te gaan. Volgens Vanderkam zorgt sporten voor het ontbijt er overigens voor dat je doorheen de dag minder vatbaar bent voor stress, gaat het de negatieve effecten van een ongezond eetpatroon tegen en zou het de slaap bevorderen.

Onderzoek toont aan dat wie zijn wekelijkse fitnessuurtjes aan het begin van de dag inplant, minder snel geneigd is excuses te verzinnen om er onderuit te komen.

Beeld THINKSTOCK

4. Mediteer

Type A-persoonlijkheden verwachten meestal evenveel van zichzelf, als ze van anderen doen. Het kan voor deze mensen dan ook extreem moeilijk zijn zich even los te maken van hun mentale to do-lijst die altijd wel ergens op de achtergrond staat te knipperen. "Om zich voor te bereiden op de rush van de dag, kiezen veel van deze mensen er dan ook voor hun geest op voorhand al even te kalmeren door middel van een meditatiesessie", zegt Vanderkam.

"Niet alleen vinden ze op die manier rust in hun hoofd, het laat hen ook toe om opnieuw contact met zichzelf te maken, tussen alle drukke bezigheden door."

Op het werk

5. Maak jezelf onmisbaar

Succes op het werk wordt vaak bepaald door de schaarste of bijzonderheden van je skills. Veel succesvolle mensen schaven hun kennis vaardigheden dan ook voortdurend bij: "Ze gaan op jobtrainings, volgen seminaries, en zoeken steeds naar nieuwe manieren om zichzelf te verbeteren", zegt Scott Steinberg, auteur van 'Make Change Work for You: 10 Ways to Future-Proof Yourself, Fearlessly Innovate, and Succeed Despite Uncertainty'.

Zo zorgen ze ervoor dat ze onmisbaar worden binnen het bedrijf waarvoor ze werken. "Het geheim bestaat erin je te bekwamen in net die vaardigheden die maar moeilijk door de massa aan te leren zijn."

6. Durf risico's nemen

In tijden van crisis lijken bedrijven steeds minder risico's te nemen. Op die manier wordt ook de kans op uitschuivers beperkt. Wie wil groeien, moet echter met zijn tijd meegaan, en op tijd en stond een berekend risico durven nemen. "Het komt er vooral op aan in te spelen op het veranderende tijdsklimaat, en met een welbepaald doel voor ogen slimme en berekende gokken te maken", zegt Steinberg.

Beeld THINKSTOCK

7. Maak tijd vrij voor een persoonlijk project

Om al het harde werk van een beetje tegengewicht te voorzien, blijken veel succesvolle mensen zich te engageren in een persoonlijk project: iets artistiek, filosofisch of maatschappelijk relevant. Iets waar ze zichzelf in kunnen verliezen, en wat voor honderd procent hun eigen ding is.

In de avond

8. Lees een boek

Ingmar Bergman, een van de grootste cineasten van de 20ste eeuw las na elke dag hard werk een boek. Geen gek idee, want volgens een onderzoek aan de universiteit van Sussex zou zes minuten lezen per dag volstaan om je stressniveau met 68 procent te doen dalen.

9. Reflecteer en wees dankbaar

Amerikaans politicus en moralist Benjamin Franklin hield er een vreemd gebruik op na: elke avond voor hij naar bed ging reflecteerde hij over het verloop van zijn dag en vroeg zich af 'wat voor goeds hij die dag gedaan had.' Het mag anno 2015 misschien wat naïef en idyllisch klinken, maar dat is het niet want elke avond vijf à tien dingen op sommen waarvan je die dag genoten hebt of waarvoor je dankbaar bent, zou helpen om ons geluksgevoel in stand te houden.

Beeld THINKSTOCK

10. Vraag om feedback

Ook de Britse romanschrijfster Jane Austen sloot haar dag steevast af met een opmerkelijke gewoonte. Wanneer ze 's avonds na een drukke en literair beladen dag, eindelijk de druk van de spreekwoordelijke ketel kon laten, las ze haar schrifturen voor aan haar huisgenoten. Die terugkoppeling naar feedback van haar naasten, heeft de schrijfster geen windeieren gelegd. Niet minder dan zes literaire canonwerken mocht ze op haar palmares schrijven.

Ook wie geen artiest, schrijver of succesvolle ondernemer is, kan er baat bij hebben zijn ideeën af te toetsen aan zijn omgeving. De input van anderen kan je eigen creatieve geest van wat nieuwe zuurstof voorzien.

11. Stop op een hoogtepunt

Net als veel vermaarde schrijvers maakte Sir Kingsley Amis er een gewoonte van zijn werk te onderbreken wanneer hij een duidelijk beeld van het vervolg voor ogen had. Stoppen op een hoogtepunt zorgt er dan ook voor dat je het werk de ochtend daarop veel makkelijker kan hervatten. "Het komt erop aan er 's avonds al voor te zorgen dat je ochtendroutine zo min mogelijk weerstand zal ondervinden", zegt gedragsspecialist Sam Thomas Davies.

Plan je een ochtendrun, leg je joggingoutfit dan al klaar. Heb je een belangrijke meeting, zorg er dan voor dat alle benodigdheden klaar liggen.

In het weekend

12. Verleg je grenzen

Verandering van spijs doet eten. Zo is het ook met onze wekelijkse routine. "Zorg er dan ook voor dat je werkweek duidelijk te onderscheiden is van je weekend", zegt Vanderkam. "Maak in het weekend ruimte vrij voor activiteiten of hobby's waarvoor je anders geen tijd hebt."

Door even afstand te nemen van je gebruikelijke werkroutine kan je je lichaam en geest laten herstellen van de typische stressoren die door de week op je gestel inwerken.

Beeld THINKSTOCK

13. Stel familietradities in

Veel gelukkige mensen blijken er een aantal wekelijkse familietradities op na te houden: activiteiten die weinig inspanning vragen, maar er wel voor zorgen dat de leden van het gezin wekelijks op een leuke en ontspannen manier bij elkaar komen. Een gezellige pizza-avond op vrijdag, pannenkoeken bakken op zondagochtend of zwemmen op zaterdagmiddag, het blijft al gelijk.

"Veel van deze gebruiken groeien voor de deelnemers uit tot mooie en warme herinneringen", zegt Vanderkam. "Bovendien zorgen rituelen voor zekerheid en houvast, waardoor mensen zich over het algemeen gelukkiger voelen"

Beeld THINKSTOCK

14. Las een media-stop in

Zelfs wanneer je niet gelovig bent, zou het inlassen van een technologische 'sabbat' goed zijn voor je hersenen. "Door de gebruikelijke stressoren als gsm, e-mail en computer in het weekend even buiten beeld te schuiven, maak je in je hersenen ruimte vrij voor iets anders", zegt Vanderkam. Door ook je vrienden, familie en lief te vragen hun smartphone voor een paar uurtjes uit te zetten, creëer je een veel toegankelijkere omgeving. "Door de storende factors in de communicatie weg te nemen, kunnen mensen op een intensere manier met elkaar in contact komen te staan."

Tot dat besef kwam ook Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing: "Het weekend is heilig, voor het gezin, maar ook gewoon om weer even op adem te komen", zegt hij. Mails sturen in het weekend heeft hij dan ook afgeleerd. "Er zijn echt niet zoveel dingen die je per se in het weekend moet oplossen."

15. Doe iets op zondagavond

Het weekend is pas voorbij, wanneer het maandagochtend is. Om je weekendmodus zo lang mogelijk aan te houden, kan je ook op zondagavond nog iets leuks inplannen. "Op die manier focus je je gevoel op het plezier dat nog moet komen, in plaats van op het discomfort dat de start van een nieuwe werkweek met zich mee kan brengen", zegt Vanderkam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234